Betyg idag: 1 047 Besökare idag: 4 824

Originaltitel: Aleksandr Nevskij
Regissör:Sergej M Eisenstein
Utgivningsår:1938

Om Storm över Ryssland:

Epos om den ryske fursten Alexander Nevskij som på 1200-talet lyckades kasta tillbaka en tysk invasion. Inspelad vid andra världskrigets utbrott och en oroande parallell till världssituationen vid denna tid.

Titel: En man för alla tider
Originaltitel: A Man for All Seasons
Originaltitel: Huang tu di
Regissör: Chen Kaige
År: 1984
Den gula jorden

Nikolaj Tjerkasov, Nikolaj Ochlopkov, Alexander Abrikossov, Varvara Massalitinova, Vasilij Novikov, Lev Fenin, Nikolaj Arskij, Vera Ivashova, Aleksandra Danilova, Vladimir Jershov, Sergej Blinnikov, Ivan Lagutin, Naum Rogozhin

Sergej M Eisenstein, Pjotr Pavlenko

Action, Krig

Aleksander Nevsky, Warrior of Russia, Alexander Nevsky

Sovjetunionen
Diskussioner om Storm över Ryssland  (0 diskussioner)
Kommentarer om Storm över Ryssland (31 st)
maiser (Anmäl)   14/11 2016
Forferdelig musikk, og dårlig lyd. Svake dialoger, taler og en merkelig humor. Men det var en pluss å få se hvordan de fremstiller teutoniske riddere og andre historiske beskrivelser.
martin eden (Anmäl)   4/7 2015
[rek. 4] Jag har pendlat i betyg på denna klassiker från betyg 3 till betyg 5. Mitt omdöme har varierat från gång till gång då jag sett den. Nu (när jag ännu en gång sett den) bestämmer jag mig för en kompromiss. Rent dramaturgiskt är det ett mästerverk och det är bara titta på vilken krigsfilm från Hollywood som helst för att se denna films historiska inflytande och betydelse. Jag tycker att regin och klippningen är suveräna och Prokofjevs musik är förmodligen det bästa filmmusiken någonsin, där korrelationen mellan musik och bild når helt nya nivåer. Även om jag tycker att manuset i många fall är lyckat, till exempel karaktärerna och biberättelsen om friarna, så finns det brister: till exempel att en karaktär av de teutoniska riddarna dödas tre gånger i slaget och ändå är med på slutet som krigsfånge. Detta känns slarvigt! Scenografin och kostymerna är världsklass och sedan den här filmen har de teutoniska riddarnas frisyrer varit synonyma med ondska (CONAN, VILLIAGE OF THE DAMMED, BLACKADDER etc). Jag håller Eisenstein för tidernas bästa regissör och filmen är, i avseende på regin, en fantastisk medalj på dennes filmografi. Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
pufred (Anmäl)   25/2 2015
Fantastisk musik och foto, Tjerkassov som Nevsky är mäktig. Bygger på 1200-talets stora ryska hjälte, direkt efter slaget mot svenskarna vid Neva,erbjudande från gyllene horden (mongolerna) och under uppbyggnaden och slaget vid sjön Peipus mot tyska korstågsriddare. Tyvärr är det en rätt fånig kärlekstriangel med, slaget känns stundtals rätt b och jag skulle hellre sett mer av Nevsky. Det är en rätt uppenbar propaganda-allegori , mot tyskarna, katolicismen, rika borgare, och för den ryska nationalismen, kommunism och Stalinparallell. Stalin lät dock klippa bort scener han inte gillade. Det blev en gigantisk biosuccé 1938, men drogs tillbaks direkt efter Molotov-Ribbentrop-pakten och återvände inte på duken förrän 1941.
kermito (Anmäl)   22/11 2013
Bedrövlig bild- och ljudkvalitet på den utgåva jag såg, som nästan helt förtar den underliggande skönheten i fotografiet, scenografin och (framför allt) Prokofjevs musik. Vad den inte förmår skyla över är dock de platta karaktärerna, och den trista storyn och dialogen som genomsyras av propagandans förenklade berättarstil. Den skada som de stalinistiska smakpoliserna åsamkat är inte mycket att göra åt, men hoppas och tror att jag ändrar betyg efter att ha sett en version med bättre kvalitet på ljud och bild, som gör större rättvisa åt de genier som ju Eisenstein, Tisse och Prokofjev faktiskt var.
Anonym_user_1 (Anmäl)   7/2 2013
Femman är nu aktuell.