Storm

Originaltitel: Storm
Regissör:Måns Mårlind, Björn Stein
Utgivningsår:2005

Om Storm:

DD är en självgod kille på knappa trettio, som klarar sig utmärkt själv - ensam är stark! Han har alltid kontroll. Tror han. Men plötsligt dyker en märklig kvinna - Lova - upp i hans liv. Hon är jagad av onda män, som vill henne illa. Mot sin vilja dras DD in i en serie mardrömslika händelser.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Thomas Borch Nielsen
År: 1998
Genre: Thriller, Science Fiction
Skuggan

Jonas Karlsson, Lina Englund, Eva Röse, Peter Engman, Jacqueline Ramel, Joel Kinnaman, Sasha Becker, Eric Ericson, Karl Norrhäll, Matias Varela, Per Ragnar, Adam Lundgren

Måns Mårlind

Thriller, Fantasy

Sverige

Recension Storm

- connya sätter betyg 3 och skriver:
Det är synd att svensk film har fått den stämpeln den har. Men det är inte ovanligt att man suckar högt just vid det uttrycket; "Svensk film." Givetvis är fördomarna många, slutsatserna ofta långt ifrån sanningen och den "vanliga" filmtittaren har ganska bleka argument för att avfärda varför svensk film är så dålig. Hur långt man än går i den debatten framstår faktum att filmer från Sverige lider...

Recension av Storm - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XVI Competition
Diskussioner om Storm  (0 diskussioner)
Kommentarer om Storm (522 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Krille80 (Anmäl)   23/11 2014
Detta är helt klart den bästa filmupplevelse som en svensk film har gett mig som vuxen. Därmed inte sagt att det är den bästa svenska film jag har sett men den har helt klart tagit svensk film till en plats man har längtat länge att svensk film ska vara. Vissa scener är genialiska, andra inte men det är helt klart en upplevelse. 3+
iBoy (Anmäl)   1/9 2013
Generellt sett gillar jag filmer som får en att tänka. Filmer som inte är en hjärndöd linjär historia utan som kräver tankeverksamhet och engagemang från tittaren ligger från början på plus i min bok. Så länge hade jag förhoppningar på att Storm skulle knyta ihop alla trådarna i slutet. Eller ge en avgörande ledtråd åtminstone. Men jag väntade förgäves. Jag gick och tänkte på den nån dag i hopp om att kunna lägga ihop alla scener till en helhet och kalla Storm "en underskattad svensk klassiker"… Men tyvärr. Desto mer jag tänker på det, ju mer plot holes kommer jag på. Det är ett snyggt foto, kul dialog och den alltid lika bra Jonas Karlsson räddar filmen från kalkonbetyget.
Ful_fisk (Anmäl)   31/8 2013
Började ju verkligen intressant och roligt som en svensk action-sci-fi-rulle med mycket humor. Spårade sedan ur och ville vara Eternal sunshine eller Shutter island, och där tappade man intresset. Sedan försökte den hitta tillbaks igen, men det var för sent. De komiska inslagen har ersatts med plotholes och lösa trådar som lämnas hängande. Synd, för den var verkligen på väg någonstans. Blev tyvärr bara trögt. Dock snyggt och inovativt för att vara svenskt.
Djurnord (Anmäl)   12/8 2013
Konstig film. Inget jag kommer att se igen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Storm