Storstadshamn

Regissör:Elia Kazan
Utgivningsår:1954
Antal betyg:1941 betyg

Om Storstadshamn:

Terry Malloy drömmer om att bli boxare medan han springer ärenden åt Johnny Friendly, en korrupt fackföreningschef i New Yorks hamnområde. En dag blir Terry vittne till ett mord som utförs av Johnny Friendlys hejdukar. Terry kommer i kontakt med den mördades syster och en präst. Dessa försöker få honom att avslöja den information som behövs för att krossa den korrupte fackföreningschefen i domstol.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Brando
Regissör: Mimi Freedman, Leslie Greif
År: 2007
Brando

Marlon Brando, Eva Marie Saint, Karl Malden, Lee J Cobb, Rod Steiger, Pat Henning, Leif Erickson, James Westerfield, Tony Galento, Tami Mauriello, John F Hamilton, John Heldabrand, Rudy Bond, Don Blackman, Arthur Keegan, Abe Simon

Budd Schulberg

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Storstadshamn

- annihilat0r sätter betyg 4 och skriver:
Jag är fullständigt övertygad om att "On the Waterfront" var den bästa maffiafilmen som någonsin hade gjorts, när året 1954 summerades.

Recension av Storstadshamn - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Oscars, Populärt och billigt
Diskussioner om Storstadshamn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Storstadshamn (148 st)
Pi-R (Anmäl)   2/4 2018
Brando utför storverk, och filmens tempo och motiv är riktigt välsmörjt. Saint och Malden gör också bra ifrån sig. Tyvärr funkar dock inte slutscenen riktigt så starkt som jag antar att Kazan ville, och filmens största skönhetsfläck är manuset som känns förutsägbart och på sina ställen faller över och blir rent predikande (både bildligt och bokstavligt) – så fort Brando kommer i bild blir dock dessa brister oviktiga; så bra är han.
Raimo_1985 (Anmäl)   5/3 2018
Filmen är verkligen lika superb som sitt rykte. Väl värd att vänta på! Brando när han är som allra superbäst och Eva Marie Saint hon är bra hon med. Det enda jag vill anmärka på, och det är en pyttegrej i jämförelse med filmens helhet, det är att Brandos sminkning stundtals ser lite löjlig ut.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
ganska bra
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Storstadshamn (On the Waterfront) fick åtta Oscars 1954 och det var säkert välförtjänt. Men jag tycker att den har åldrats mer än många andra samtida storfilmer. Framställningssättet är i vissa delar nästan bibliskt och handlingen är lite väl förutsägbar. Förvånansvärt att en USA film från 50-talet är så pass vänster idealistisk. Men visst är det här en klassiker men inte en av dom allra största. Eva Marie Saint och Marlon Brando är mycket bildsköna.
Snah (Anmäl)   4/12 2016
Brando är bra. Eva Marie Saint likaså. Men filmen är överskattad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Storstadshamn