Storytelling

Originaltitel: Storytelling
Regissör:Todd Solondz
Utgivningsår:2001

Om Storytelling:

Storytelling är uppdelad i två separata berättelser: Dikt och Verklighet. I den förstnämnda delen, som utspelar sig på ett college under 1980-talet, möter vi en ung student och hennes relation till sin CP-skadade pojkvän och översittande lärare. I den andra delen, Verklighet, som utspelar sig på en high school i nutid, möter vi Toby Oxman; en man med många drömmar och karriärer – alla ofullbordade. Efter att ha bläddrat igenom sin årsbok från high school och ringt upp en före detta klasskamrat i hopp om en date bestämmer han sig för att göra en dokumentärfilm om livet i high school.

Titel: Happiness
Originaltitel: Manderlay
Regissör: Lars von Trier
År: 2005
Manderlay

Selma Blair, Leo Fitzpatrick, Robert Wisdom, Aleksa Palladino, Maria Thayer, Angela Goethals, Paul Giamatti, Mark Webber, John Goodman, Julie Hagerty, Noah Fleiss, Lupe Ontiveros, Xander Berkeley, Franka Potente, Mike Schank, Steve Railsback

Todd Solondz

Drama, Komedi

Diskussioner om Storytelling  (0 diskussioner)
Kommentarer om Storytelling (245 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   25/5 2017
Jag var lite rädd för att jag hade varit för snäll mot Solondz när jag satte en fyra på den här efter ha sett den första gången, så det är kul att kunna konstatera att den faktiskt istället var bättre än vad jag mindes den. Solondz rotar runt i varenda hörn och slår åt alla möjliga håll som vanligt, här tillåts ingen i publiken sitta och vara jävligt nöjd med sig själv. Inte ens han själv. Filmen är nämligen snyggt självkommenterande, att t.ex. Giamattis dokumentärfilmare inte gillar de personer han skildrar känns i alla högsta grad sant även för Solondz och den här filmens karaktärer. Sådant är jag normalt tveksam till, liksom stereotyper och övertydlighet (som onekligen också finns här), men eftersom det här är en film om fiktion, så blir allt det där bara en fördel. Mest av allt är det här dock helt enkelt en väldigt underhållande satir, en myskväll för förtappade själar
celec (Anmäl)   22/9 2015
tycker non-fiction partiet är mycket bättre än fiction som alldeles för kort för man ska få något riktigt grepp om det.
Tobias Rydén (Anmäl)   4/8 2015
Solondz är ett geni. Som manusförfattare mer än som visuell berättare, men ändå. Det är synd att den tredje delen, betitlad Autobiography, inte kom med i slutversionen av filmen. Man saknar just en tredje del, som kunde fungera som en sorts epilog. Därtill hade nog Fiction-partiet tjänat på att vara aningen längre, men filmen står tillräckligt bra på dom ben den har att den förtjänar en klar fyra.
Krille80 (Anmäl)   23/11 2014
Jag tycker att Storytelling var väldigt deprimerande, men på något sätt givande. Det var en bra film med utmärkta skådespelarinsatser och många halvt gripande scener. Todd Solondz verkade inte våga ta hela tragedisteget ut med sin skapelse, och därför blir man aldrig riktigt rörd utan det håller sig på en väldigt jämn nivå. 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Storytelling