Straight Outta Compton

Originaltitel: Straight Outta Compton
Regissör:F Gary Gray
Utgivningsår:2015

Om Straight Outta Compton:

Filmen berättar historien om musikgruppen N.W.A som bildades i Compton i södra Kalifornien i slutet av 1980-talet. De räknas, tack vare deras album ”Straight Outta Compton” från 1988, som stilbildare inom genren gangstarap. Gruppen bestod av Eazy-E, Dr. Dre, Ice Cube, MC Ren och DJ Yella.

Titel: Boyz n the Hood
Originaltitel: Boyz n the Hood
Regissör: John Singleton
År: 1991
Boyz n the Hood
Titel: Hustle & Flow
Originaltitel: Hustle & Flow
Regissör: Craig Brewer
Originaltitel: Lawless
Regissör: John Hillcoat
År: 2012
Lawless

O'Shea Jackson Jr, Corey Hawkins, Jason Mitchell, Aldis Hodge, Neil Brown Jr, Paul Giamatti, Marlon Yates Jr, R Marcos Taylor, Alexandra Shipp, Elena Goode, Carra Patterson, Sheldon A Smith, Lakeith Stanfield, Aeriél Miranda, Lisa Renee Pitts

Andrea Berloff, Jonathan Herman

Drama, Kriminalare, Biografi

Recension Straight Outta Compton

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
Straight Outta Compton är en framgångsbiografi om en av hiphopindustrins största grupper någonsin, NWA. Det är en kvalitativ produktion på alla tänkbara sätt och en riktig "must-see" för alla med ett intresse för musikgenren. Filmen tar sin början i mitten av 80-talet och centrerar kring tre utsatta unga killar i den ökända förorten Compton i Los Angeles. Killarna, som går under smeknamnen Easy-E,...

Recension av Straight Outta Compton - Läs hela!

Diskussioner om Straight Outta Compton  (0 diskussioner)
Kommentarer om Straight Outta Compton (55 st)
92axha10 (Anmäl)   20:44 26/2
Fascinerande historia särskilt för någon som jag som aldrig hört talas om de här människorna.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Barneyk (Anmäl)   19/8 2017
Otroligt snyggt och välgjort men jag tycker inte det riktigt känns på riktigt. Det blir en lite glättig och väl slät yta som håller mig på avstånd. Är väl inte direkt en story som i grunden engagerar eller berör heller. För mycket av dom verkliga händelserna saknas så den ger mig inte någon riktig inblick heller. En tvåa känns lite snålt med tanke på hur välspelad den är och så men jag tyckte det var småtråkigt. Och kvinnornas roll i det hela känns osynliggjord på ett sätt som är trist.
widez (Anmäl)   20/5 2017
Musiken är grym. Berättelsen inte så mycket. Det är för spretigt och blir segt och långtråkigt mot slutet. Dessutom är en hel del nedtonat från verkligheten eller rent av påhittat. Death Row-kapitlet är i sig självt förmodligen en mer galen och intressant berättelse inom hiphop än NWA-kapitlet vilket gjorde att det kändes fattigt hur det hela porträtterades i filmen.
Roswall (Anmäl)   9/2 2017
Jag trivs med att kolla, men samtidigt är det ju givet att den är väldigt vinklad. Som någon nämde kommer Dre ut som den stora vinaren och jag kan för lite om vad som hände för att bedömma detta. Intressant är det iallafall.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Straight Outta Compton
Se filmen