Strange Days

Originaltitel: Strange Days
Regissör:Kathryn Bigelow
Utgivningsår:1995

Om Strange Days:

Los Angeles, 30 december 1999. Det är 48 timmar kvar till år 2000. Lenny Nero är en f.d. polis som numera försörjer sig på att sälja illegala "clips", digitala inspelningar av verkliga händelser av vad andra människor känt och upplevt. Han säljer clips med det mesta, det vill säga lite sex, lite våld, lite romantisk kärlek. Lenny har dock yrkesstoltheten att inte syssla med så kallade "black-jacks", clips som innehåller autentiska dödsscener. Men när Iris, en vän till honom, en kväll kommer och bönar och ber om hjälp blir Lenny indragen i en sjaskig värld av intriger och förräderi. Då hans före detta flickvän Faith dras in i problemen får Lenny hjälp av de enda han kan lita på, limousinföraren Mace och f.d. poliskollegan Max.

Titel: Blade Runner
Regissör: Roger Spottiswoode
År: 2000
Genre: Action, Thriller, Science Fiction
6:e dagen

Ralph Fiennes, Juliette Lewis, Vincent D'Onofrio, Angela Bassett, William Fichtner, Tom Sizemore, Michael Wincott, Nicky Katt, Josef Sommer, Richard Edson, Glenn Plummer, Brigitte Bako

Jay Cocks, James Cameron

Action, Kriminalare, Thriller, Science Fiction, Mysterium

Recension Strange Days

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Jag gillar speciellt den typiska 90-talskänslan med tung discomusik blandat med väldigt tidstypiska mörkhyade hiphopare. Det tillsammans med en inte alltför hög stjärnstatus på skådespelarbesättningen ger lite undergroundkänsla över hela spektaklet.

Recension av Strange Days - Läs hela!

Diskussioner om Strange Days  (1 diskussioner)
Kommentarer om Strange Days (210 st)
Paramis (Anmäl)   23:16 22/2
Denna B-film har verkligen inte åldrats väl. Scenografin är usel. Camerons sämsta manus ?
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
ganska bra
karlmats (Anmäl)   24/4 2017
Märkligt att jag aldrig såg den här när jag växte upp, cyberpunk är en härlig genre och här har vi en film skriven av James Cameron och fylld med bra 90-talsskådisar. Ralph Fiennes är lika klockren som otippad för en sån här roll och folket runt omkring honom gör en inte besviken heller. Go stämning, klassisk 90-talsdialog och en futuristisk värld där VR-glasögon tagits till nästa nivå redan innan VR-glasögonen kom. Undrar hur många år det dröjer innan det här är verkligheten? Kanske lite för lång för sitt eget bästa, men helheten gillar jag verkligen och 3an är stabil, känns lite som en kultrulle även om jag lyckats missa den fram tills nu.
Raimo_1985 (Anmäl)   15/3 2016
Ganska bra dystopi, den förutsäger en del! Men filmen är för lång, och jag fattar grejen rätt snabbt. Angela Bassett gör som vanligt en riktigt fin insats. Så underskattad skådis.
FUR (Anmäl)   6/3 2016
antirasist-temat är absolut värdefullt, framförallt med tanke på att detta var 20 år sedan, men ja - i övrigt är det inte mycket till berättande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Strange Days