Studie i brott

Originaltitel: Vertigo
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1958

Om Studie i brott:

Scottie är en före detta polis i San Francisco med en panisk rädsla för höjder. Han får i uppdrag av en gammal vän att förfölja dennes hustru Madeleine, som han misstänker har något i görningen. Scottie antar sig uppdraget som visar sig mer komplicerat än det först verkade.
Se filmen på Headweb

Regissör: Steven Soderbergh
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Side Effects

James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Raymond Bailey, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Joanne Genthon

Alec Coppel, Samuel A Taylor

Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium

En studie i brott

Recension Studie i brott

- nils_ipsen sätter betyg 5 och skriver:
En Studie i brott, eller Vertigo som dess originaltitel lyder, är signerad Hitchcock, spänningens mästare. Filmen utspelar sig i San Francisco där vi från en början får följa den före detta polisen John "Scottie" Ferguson som nyligen slutat som polis på grund av sin rädsla för höjder, och vad detta ledde till. Scottie blir en dag uppringd av en gammal vän från college som vill att han skall spionera...

Recension av Studie i brott - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Luleå filmfestival 2005, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999
Diskussioner om Studie i brott  (0 diskussioner)
Kommentarer om Studie i brott (503 st)
Pi-R (Anmäl)   14/4 2018
Filmens tekniska kvaliteer är slående (att specialeffektförutsättningarna har utvecklats sedan den kom är en annan sak) och filmens första halva är precis så bra som dess rykte vill göra gällande. Stewart gör dessutom en av sina bästa rollprestationer. I andra halva börjar det dock bli tydligare och tydligare att det inte är manuset som Hitchcock primärt är intresserad av, och de psykoanalytiska aspekterna, effektsökande, och (visserligen fantastiskt bra) foto blir överordnade gott historieberättande. Det sätt och det skede som filmens twist avslöjas, sänker också helhetsintrycket för mig.
Nalleman (Anmäl)   2/1 2018
Lite småseg måste jag tyvärr säga men många fina miljöer. Märklig svensk titel.
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
deswhip (Anmäl)   11/10 2017
Det är ju omöjligt för mig att betygsätta den här filmen, eftersom jag sett så få filmer från 50-talet, så jag låter bli. Det jag kan säga bara i den här kommentaren är väl att även om jag kan uppskatta kvalitétskänslan, skådespeleriet, miljöerna och total avsaknad av stress under filmberättandet så lirar det inte riktigt med mig ändå. Första problemet är att det är så teatraliskt och sen tror jag att den tidens moraluppfattning inte gjorde det möjligt att göra film med lite extra "edge" och med lite mer speciella, roliga, coola, inspirerande osv karaktärer. Tyvärr saknas alltså många av de ingredienser som jag uppskattar mest i dessa filmer. Så trots att jag är en sån där hopplös bakåtsträvare som tycker allt var bättre förr, måste jag tillstå att film blir mest sevärt från 60-talet och framåt.
Dream (Anmäl)   11/10 2017
Nästan hela filmen är en 3a, men dem sista 10 min då det känns som man har koll på slutet, men ändå inte riktigt lyfter det hela till en 4a för min del! Det är ganska häftigt att det känns lite som att "David Lynch" hämtat idéer till Twin Peaks och andra verk här ifrån t.ex. "Den röda mystiska andra sidan" I Twin Peaks = är ganska likt restaurangen i denna rulle och sen när James Stewart har mystiska drömmar om att han själv faller samt lite annat, liknande teknik ligger bakom majoriteten av "David Lynch" andra märkliga filmer. Knappast någon direkt tillfällighet att det är på det visset.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Studie i brott