Styrka 10 från Navarone

Originaltitel: Force 10 From Navarone
Regissör:Guy Hamilton
Utgivningsår:1978

Om Styrka 10 från Navarone:

Under andra världskriget får major Mallory och sprängämnesexperten Miller, veteraner från attacken mot ön Navarone, i uppdrag att hitta och likvidera en tysk agent som har infiltrerat jugoslaviska partisaner. De båda skickas med "Styrka 10" under befäl av överste Barnsby, en specialstyrka med ett hemligt uppdrag.

Titel: Kanonerna på Navarone
År: 1995
Genre: Action, Thriller
Film nr.: 12023
Night Watch

Harrison Ford, Robert Shaw, Barbara Bach, Edward Fox, Franco Nero, Carl Weathers, Richard Kiel, Alan Badel, Michael Byrne, Angus MacInnes

Robin Chapman

Action, Krig

Storbritannien

Recension Styrka 10 från Navarone

- AddeColciago sätter betyg 3 och skriver:
Krigskomedi med äventyrskänsla skrev jag ovan och det är precis vad Force 10 from Navarone är. Underhållningen ligger alltid i framkant, samtidigt som det vägs upp av en genomtänkt handlingsförlopp och med kanoncoola skådespelare blir det en väldigt angenäm upplevelse.

Recension av Styrka 10 från Navarone - Läs hela!

Med i listor: Alistair MacLean
Diskussioner om Styrka 10 från Navarone  (0 diskussioner)
Kommentarer om Styrka 10 från Navarone (54 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
FabianBom (Anmäl)   10/10 2017
en barndoms favorit, en av de bästa WWII,samt bland de bästa från MCClean
Mat1az (Anmäl)   2/12 2016
Häftig och fartfylld gammal pärla som nästan glömts bort. Här har vi storslagna explosioner (kolla flygattacken alltså) och snyggt utförda specialeffekter - varav vissa med splattervarning (dekapiteringen av tyska pansarvagnsgeneralen). Till på det har vi Robert Shaw och Edward Fox i sitt esse. och HARRISON FORD! och Richard Kiel (Jaws från James Bond). och Franco Nero! Och... ja the list goes fucking on alltså. Skön blandning av smålarvig humor (som ändå funkar) och rätt brutala scener (som ovanämnda flygplansbombningen och dekapiteringen). Även om det i grunden är aningen enkelt och väldigt "by the book" så är underhållningen ständigt på topp!
Halofreak92swe (Anmäl)   6/11 2016
Mycket bättre än ettan, om det nu räknas som en uppföljare. Man kan lugn se denna utan att ha sett The Guns of Navarone. Spännande, fartfylld krigsfilm med humor och snygga modell-effekter.
Harford (Anmäl)   8/10 2014
Larvig 70-talskrigsfilm som det är svårt att veta om man ska skratta åt med flit. Töntigt och illa gjort på många sätt. En resväska med ett oändligt innehåll är nog det löjligaste. Pajasen Richard Kiel är som vanligt omöjlig att ta på allvar. Macleans storhetstid var sedan länge över när han skrev den här.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Styrka 10 från Navarone