Without Sun

Originaltitel: Sans soleil
Regissör:Chris Marker
Utgivningsår:1983

Om Without Sun:

En kvinna läser upp breven från en kanske imaginär världsresenär.

Titel: Encounters at the End of the World

Chris Marker

Dokumentär

Sunless

Frankrike
Diskussioner om Without Sun  (0 diskussioner)
Kommentarer om Without Sun (40 st)
Ful_fisk (Anmäl)   23/3 2014
En besvikelse. Väldigt avantgardistisk dokumentär som bara bygger på diverse bilder på vardagsliv och en voice-over som berättar regissören Chris Markers tankar om livet, universum och allting. Ganska spretigt och inte särskilt spännande. Synd, för jag hade hoppats på ett mästerverk.
#54 (Anmäl)   23/9 2013
Mycket fängslande!
emilstjernholm (Anmäl)   23/7 2013
Stilsäker och meditativ reseberättelse. Jag hade gärna sett om den på bio om tillfälle ges. Ser fram emot att se mer av Marker.
origC-J (Anmäl)   16/4 2013
Egentligen mer konstverk än film, och jag är därmed tveksam till om man borde betygsätta den överhuvudtaget. Men den räknas väl främst som film, så... I grunden ett intressant verk som med avstamp i reflektioner om tiden rör sig över olika kulturella skillnader, religiösa uttryck, traditioner, filmtekniker och mycket mer. Det är för övrigt både ironiskt och helt i linje med filmens övergripande tema att mycket av det som visas antingen är föråldrat idag eller på väg att försvinna. Men tyvärr är filmen som helhet alldeles för splittrad och rent ut sagt flummig för min smak.
Tonti (Anmäl)   23/1 2013
Fängslande, vacker och dynamisk. Inte så konstigt att den är ansedd som Markers allra främsta. Ett riktigt 80-talsmästerverk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Without Sun