Sunset

Originaltitel: Napszállta
Regissör:László Nemes
Utgivningsår:2018

Om Sunset:

Året är 1913, strax innan första världskrigets utbrott. 20-åriga Irisz Leiter anländer till Budapest efter att ha spenderat uppväxten på barnhem. Hon hoppas nu få anställning i den berömda hattaffär som ägdes av hennes hädangångna föräldrar, men istället körs hon bryskt iväg av den nya ägaren. Hon förstår inte varför. Snart söks hon upp av en okänd man som ställer besvärliga frågor om hennes far. Illa till mods börjar hon söka efter svar i sina föräldrars förflutna och konfronteras med en mörk hemlighet, vilket drar ned henne i händelser som är början till landets undergång…

Vlad Ivanov, Susanne Wuest, Björn Freiberg, Levente Molnár, Urs Rechn, Judit Bárdos, Juli Jakab, Evelin Dobos, Sándor Zsótér, Uwe Lauer, Christian Harting, Tom Pilath, Mihály Kormos, Péter Fancsikai, Marcin Czarnik

László Nemes, Clara Royer, Matthieu Taponier

Drama

Ungern, Frankrike
Diskussioner om Sunset  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sunset (6 st)
Ful_fisk (Anmäl)   20:16 14/4
Börjar spännande och är väldigt snyggt filmat, och ovanpå det kan detta vara den ljudmässigt snyggaste filmen i år! Men efterhand blir storyn bara förvirrande och mer och mer rörig, utan att riktigt komma igång eller engagera ordentligt. Fortfarande en bra film, men den blommar inte ut som man hoppats. Sauls son var absolut bättre.
Jaganatha (Anmäl)   20:02 24/3
Till formen väldigt lik Lázsló Nemes förra film Sauls son med kameran fixerad vid huvudpersonens ansikte och nästan allt annat ur fokus. Men det fungerar inte lika bra här, även om det fortfarande tydligt handlar om att skapa en subjektiv och känslomässig upplevelse. Det blir lite för tråkigt och repetitivt för att engagera, trots att allt ser snyggt och oklanderligt ut gällande kostym, dekor och vackra miljöer. Skådespeleriet är också i stelaste laget, förutom huvudrollen spelad av Juli Jakab.
#54 (Anmäl)   12:48 24/3
Ytan är så vacker att innehållets eventuella brister inte stör.
goeran (Anmäl)   19:46 23/3
László Nemes återskapar väl miljön i Budapest under la belle époques slutskede, just innan första världskriget, i sin film Sunset (Napszállta) men storyn är egentligen inte särskilt lyckad. Och alla skådespelare är kanske inte heller på topp men jag tycker att Juli Jakab är bra i huvudrollen som Írisz Leiter. Så filmen var nog ändå värd att se. Betyg 3.
KimEkberg (Anmäl)   2/11 2018
Förtexterna bådar gott, men sedan blir det mest en gäspfest. Tycker filmen återspeglar de hattar den handlar om, den är på tok för omständig och känns mest som utsmyckning och krafs. Gillar ju egentligen känslan av att vara i ett tv-spel innan man har fått den första pistolen - men det blir för tröttsamt med träbockar till teaterskådespelare som ställer frågor utan att få något svar. Tycker också man misslyckas med förankringen i den historiska kontexten, man ser mest en nacke och lite suddiga hästvagnar. Lysande fokusdragningar dock. Den absoluta slutscenen är rent pinsam. Låter bättre som synops än det faktiskt blir, för hur mystisk mystiken än blir - är det svårt att hitta en anledning att engagera sig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sunset