Sunset Boulevard

Originaltitel: Sunset Blvd.
Regissör:Billy Wilder
Utgivningsår:1950

Om Sunset Boulevard:

Joe Gillis är en ung filmmanusförfattare med ekonomiska bekymmer. Av en slump träffar han den före detta stumfilmsstjärnan Norma Desmond. Norma är övertygad om att hon fortfarande är dyrkad av sina fans och planerar sin comeback. Vad hon behöver är hjälp av en manusförfattare.
Se filmen på iTunes

Regissör: Michel Hazanavicius
År: 2011
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Stumfilm
The Artist
Titel: Vad hände med Baby Jane?
Originaltitel: What Ever Happened to Baby Jane?
Regissör: Robert Aldrich
Originaltitel: Jalsaghar
Regissör: Satyajit Ray
År: 1958
Musikrummet

William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim, Nancy Olson, Fred Clark, Lloyd Gough, Jack Webb, Franklyn Farnum, Larry J Blake, Charles Dayton

Charles Brackett, Billy Wilder, D M Marshman Jr

Drama, Romantik, Film-Noir

Recension Sunset Boulevard

- billybob sätter betyg 4 och skriver:
Joe Gillis är en ung filmmanusförfattare med ekonomiska bekymmer. Av en slump träffar han den f.d. stumfilmsstjärnan Norma Desmond. Norma är övertygad om att hon fortfarande är dyrkad av sina fans och planerar sin comeback. Vad hon behöver är hjälp av en manusförfattare. Enormt mångbottnad film som dels fungerar som satir över Hollywood OCH dessutom är en nostalgisk hyllning till stumfilmen och...

Recension av Sunset Boulevard - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Admins val, Film-Noir Top 50, Hollywood-klassiker
Diskussioner om Sunset Boulevard  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sunset Boulevard (267 st)
92axha10 (Anmäl)   18/12 2018
Filmer som handlar om Hollywood brukar ofta nog vara glorifierande till den grad av självparodi. Den hör filmen är hänsynslös och rå i sitt porträtt av glamour och hur brutal branschen kan vara.
Dream (Anmäl)   28/11 2018
(En av "David Lynch's" 5 favorit filmer ifall man är intresserad av vad han gillar, vilket jag var och på så sätt hittade denna.) En riktigt bra film så (Lynch är inte bara en bra regissör utan har även bra smak, åtminstone i detta fallet!) - Sammanfattning: Så är detta den perfekta berättelsen om en kvinna med starka narcissistiska problem eller med andra ord, så har hon en självbild om sig själv som inte är sann. En sjukdom helt enkelt! (Självklart kan det delvis vara bra att ha lite av det självförtroendet i verkligheten för annars kommer man inget vart,) men dock inte såhär och det finns likadana personer i verkligheten, t.ex. äldre. En solklar 5a.
Pi-R (Anmäl)   23/3 2018
Vissa filmer lämnar närmast kippandes efter andan, och gör en på allvar tacksam över att man fått nåden att alls fått se den och att dessutom fått göra det i helt rätt sinnesstämning. Sunset Boulevard hör till de filmer som det av en eller annan orsak dröjt orimligt länge för mig att se, men sannerligen att det var värt väntan. Manus, miljö och ton är ett himmelrike för varje filmfantast i allmänhet och för dem av oss som gillar den tidiga Hollywood filmen i synnerhet. Swanson är så enastående att det nästan känns fånigt, och Holden är närmast fläckfri som manusförfattare på dekis. Wilders regi är helgjutet. Manuset HAR dock smärre fläckar; framför allt kärleshistorien mellan Holdens och Olsens rollfigurer, så det ska erkännas att min extas mattades något under filmens tredje fjärdedel (vilket dock mer har att göra med filmens övriga förträfflighet, och mindre med att denna del inte är välgjord). Slutet hämtar dock upp varje tappad poäng, och det blir rysligt fenomenalt igen
jopjop (Anmäl)   10/2 2018
Tråkig, oengagerande. En besvikelse.
Lotso (Anmäl)   5/2 2018
I sin helhet är Sunset Boulevard en film helt i min smak som gör allt för att jag ska älska den. Den har en handling jag är väldigt svag för och berättas otroligt väl. Den har också viktiga poäng den tar upp om framgång och nederlag. Som jag anser är en stor vikt också inom filmvärlden och Hollywood framför allt. Hur folk behandlas i deras liv efter en storhet. Vilket jag älskar filmen för. Den är otorligt vackert filmad också. Med sin film-noir stil som känns passande. Vi får också fantastiska insatser från alla skådespelarna. Speciellt Gloria Swanson som jag tyckte var helt fantastisk, med två ikoniska filmrepliker. Trots att den är gjord 1950 är berättelsen relevant också i dagens ögon och på den fronten känns den lika aktuell då som nu.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sunset Boulevard