Sunshine

Originaltitel: Sunshine
Regissör:István Szabó
Utgivningsår:1999

Om Sunshine:

Ett århundrade av politisk och social oro i Österike-Ungern beskrivs i denna prisbelönta film. Ralph Fiennes gestaltar tre olika medlemmar i samma familj i tre olika generationer: En judisk advokat, en olympisk idrottsman och en politisk aktivist.

Titel: Brubaker
Originaltitel: The Boxer
Regissör: Jim Sheridan
År: 1997
Boxaren

Ralph Fiennes, Rachel Weisz, Deborah Kara Unger, William Hurt, Jennifer Ehle, Rosemary Harris, James Frain, Molly Parker, John Neville, Miriam Margolyes, David de Keyser

Israel Horovitz, István Szabó

Drama, Romantik, Krig

Österrike, Kanada, Tyskland, Ungern
Diskussioner om Sunshine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sunshine (32 st)
nopasaran (Anmäl)   24/10 2015
Istvan Szabo har gjort flera klart sevärda filmer tidigare som t ex Mefisto, Överste Redl m fl men här tycker jag han gapar över för mycket. Inte förtjust i den här typen av melodramer och framförallt inte att de passionerade kärlekshistorierna är så dominerande. Filmen har för lite av det omkringliggande samhället och för mycket av den familjära sidan för att man skall förstå handlingen. Men det finns många intressanta trådar som leder till att forska vidare. Lite för teatralt för mig. Ett oerhört intressant område både politiskt, geografiskt, kulturellt, religiöst etc men passionen dominerar för mycket på förståelsen av vad som sker i samhället omkring dem och som de är en del av.
NoWireHangers (Anmäl)   24/3 2014
Som så många andra skrivit: För lång. Stundvis bra men längden och tempot stjälper filmen en hel del.
Slowdive2 (Anmäl)   4/2 2013
Jäklar, det här är en lång film. Och mina kunskaper räcker inte till på lång vägar för att ge ett rimligt betyg.
Herr Arne (Anmäl)   31/3 2011
Trots flera invändningar som att engelskan känns malplacerad och att det ibland blir lite väl mycket av en historielektion till rörliga bilder kan jag inte låta bli att imponeras över slutresultatet: En komprimerad och personlig berättelse om Ungerns 1900-talshistoria. Dessutom är Rosemary Harris underbar som den äldre Valerie Sors.
karlhugo (Anmäl)   28/7 2009
tyvärr alldeles för lång, hade kanske mått bättre av att bli en miniserie? Trotts sina brister ger jag den en stark trea på snäppet till en fyra då den lyckats ligga kvar och lura i huvudet väldigt länge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sunshine