Super 8

Originaltitel: Super 8
Regissör:JJ Abrams
Utgivningsår:2011

Om Super 8:

Sommaren 1979 bevittnar några vänner i en liten stad i Ohio en katastrofal tågolycka medan de håller på att spela in en Super 8-film. Snart börjar de misstänka att kraschen inte var någon olycka och det dröjer inte länge innan människor i staden börjar försvinna spårlöst och andra märkliga, oförklarliga saker händer. När den lokale polischefen försöker få reda på sanningen visar det sig vara något mer fasansfullt än någon av dem kunnat föreställa sig.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Matt Reeves
År: 2008
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
Cloverfield

Joel Courtney, Kyle Chandler, Elle Fanning, Riley Griffiths, Ryan Lee, Gabriel Basso, Zach Mills, Joel McKinnon Miller, Jessica Tuck, Ron Eldard, Glynn Turman, Noah Emmerich, David Gallagher, AJ Michalka, Richard T Jones, Bruce Greenwood

JJ Abrams

Thriller, Science Fiction, Mysterium

Recension Super 8

- zerion sätter betyg 4 och skriver:
Super 8 har inget direkt djup och ibland blir den nästan frustrerande sentimental. Detta till trots är det ett fantastiskt äventyr men en stämning och en doft av sent 70-tal som det går att ta på.

Recension av Super 8 - Läs hela!

Diskussioner om Super 8  (0 diskussioner)
Kommentarer om Super 8 (414 st)
Gordyal (Anmäl)   23:56 18/4
Imponerande på många sätt. Abrams & co har lyckats skapa en ungdomsfilm utan att adaptera den för ungdomar. Allt känns trovärdigt (inom ramarna) och jag får aldrig känslan av att det är tillsnällat eller Disney-sliskigt. Att jämföra med Stand By Me känns svårfrånkomligt, trots att likheterna inte är speciellt stora. Det känns också som att man måste jämföra med skitfilmen ET, trots att filmerna är som dag och natt. Det går också att dra vissa paralleller till Alien. Bra tempo, bra intensitet och grymma barnskådisar (i synnerhet Elle Fanning). Det är bara upplösningen som är kass, men med tanke på filmens övriga underhållningsvärde så tycker jag att slutet är rätt så lätt att bortse från. (11-/15)
deswhip (Anmäl)   02:54 2/3
Tågkraschen i början är den mest överdrivna tågkrasch jag sett iallafall. Tåget krockar med en bil och det resulterar i ett inferno av explosioner och högt flygande tågvagnar... Filmen är ovanligt bra för att ha barn/ungdomar i huvudrollerna men mer än en tvåa blir det inte tal om.
Rai (Anmäl)   4/2 2018
Nja, den funkar väl att se....
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Mysharry (Anmäl)   9/1 2017
De första 80 minuterna är grymt bra och spännande. Allt klaffar, speciellt de unga skådespelarna. Suveränt. Kraftiga vibbar av Stranger Things. Bara en sån sak. Sen händer något. Känslan försvinner, musiken blir störande, och det blir, ja, dåligt, och banalt. Men den initiala fyran är så stark att den blir kvar. Den lilla bonusfilmen under eftertexterna förlåter de tidigare misstagen. Och ungdomarna är grymt bra, hela filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Super 8
Se filmen