Betyg idag: 1 788 Besökare idag: 6 883

Originaltitel: Superswede
Regissör:Henrik Jansson-Schweizer
Utgivningsår:2017

Om Superswede:

Sveriges mest framgångsrika Formel 1-förare någonsin, Ronnie Peterson, var arbetargrabben från Örebro som i rasande fart blev känd som ”Superswede” för miljontals fans. Paralleller kan dras till Zlatans status idag. Här är dokumentären om hans liv.

Morgan Jensen

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Superswede  (0 diskussioner)
Kommentarer om Superswede (8 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   16:04 24/9
Svag fyra, kanske närmare trean för det är som någon tidigare skribent här skrev ganska behagligt. Det kanske inte är så utmanande. Jag blir intresserad av Ronnie, och jag tycker det är väldigt ledsamt att han inte fick leva vidare. När jag gick ut i biosalongen såg jag flera som var lika berörda som jag. En kille torkade sig i ansiktet. Det gjorde jag med. Flera gånger. Det är så fint när hans kompisar från racingtiden berättar om honom. Utsökt arkivmaterial. Kanske spelar filmen lite på det sentimentala. Men jag är ju löjligt svag för sådant. Det hade varit intressant att veta lite veta om Nina Kennedy, hur är det att vara dotter till en legendarisk racerförare, och hennes minne av hennes pappa är att han torkade sig med en handduk? Vi får mest se hennes böljande hår i nacken och lite av hennes ansikte när Emerson berättar för henne om Ronnie.
AddeColciago (Anmäl)   09:01 29/8
Kul att få se massa arkivklipp på Ronnie. Fint också att få en inblick i hans familj. Men racingen handlade inte bara om liv och död. Hade velat ha en mer fokus på vad som faktiskt hände på banan.
amotherscrime (Anmäl)   15:12 23/8
En otrolig historia som de ändå inte lyckas få på plats ordentligt. Känns rörigt och tillgjort. Den skrapar bara på ytan. Alla intervjuer tillför egentligen inte något överhuvudtaget. Mediokert.
Jaganatha (Anmäl)   22:22 19/8
Snäll hyllningsdokumentär om en förvisso stor svensk idrottsman, som gick ur tiden alltför ung. Det är väl mest som dokument av tiden och den rådande kulturen runt Formel 1-cirkusen som filmen har ett värde. Att Peterson var omtyckt av sina medtävlare behövdes väl egentligen inte en hel film för att konstatera. Men för den som inte har egna minnen från tiden, får man vara tacksam och hålla till godo. Det känns dock som att det borde göras en annan dokumentär som inte skyler över de mindre renhåriga delarna av idrotten, det som i denna film refereras till som "politik".
solan (Anmäl)   20:29 18/8
Intressant! Man känner ju igen namnen från barndomen men visste inget mer. Men som sagt får man för sig att de dolde något. Var allt så helylle?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Superswede