Betyg idag: 1 671 Besökare idag: 5 253

Originaltitel: Superswede
Regissör:Henrik Jansson-Schweizer
Utgivningsår:2017

Om Superswede:

Sveriges mest framgångsrika Formel 1-förare någonsin, Ronnie Peterson, var arbetargrabben från Örebro som i rasande fart blev känd som ”Superswede” för miljontals fans. Paralleller kan dras till Zlatans status idag. Här är dokumentären om hans liv.

Morgan Jensen

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Superswede  (0 diskussioner)
Kommentarer om Superswede (5 st)
Jaganatha (Anmäl)   22:22 19/8
Snäll hyllningsdokumentär om en förvisso stor svensk idrottsman, som gick ur tiden alltför ung. Det är väl mest som dokument av tiden och den rådande kulturen runt Formel 1-cirkusen som filmen har ett värde. Att Peterson var omtyckt av sina medtävlare behövdes väl egentligen inte en hel film för att konstatera. Men för den som inte har egna minnen från tiden, får man vara tacksam och hålla till godo. Det känns dock som att det borde göras en annan dokumentär som inte skyler över de mindre renhåriga delarna av idrotten, det som i denna film refereras till som "politik".
solan (Anmäl)   20:29 18/8
Intressant! Man känner ju igen namnen från barndomen men visste inget mer. Men som sagt får man för sig att de dolde något. Var allt så helylle?
DYV (Anmäl)   13:28 17/8
Behaglig och biografiskt tillfredställande. Däremot lite väl tillrättalagd/enkelspårig, där Ronnie framställs så exemplarisk att han knapp kan skada en fluga. Överlag är dokumentären väl mysig, snäll, tillmötesgående och som en kompromiss att göra "alla" inblandade parter nöja. Det finns en hel del stoff som skulle kunna problematiseras mer ingående för att få fram konflikter som skulle ge ett vidare perspektiv och mer tyngd som en vass dokumentär behöver. Tex kan det anas att Ronnie var lite väl lojal och godtrogen utanför banan, främst mot sitt stall trots så mycket strul och problem, sen det självklara hur FIA tänker rent säkerhetsmässigt kontra underhållningsvärdet, även dottern Ninas roll kändes mest som ett oanvänt bihang när känslan är att potentialen inte utnyttjas i hennes roll som dotter. Till sist är det Ronnies död som framstår som ett svart hål och lämnar en massa frågetecken kring läkarnas kompetens och resonerande. Musiken av Matti Bye är superperb!
Genstruktur (Anmäl)   22:04 15/8
Sista 20-30 minuterna är bättre än första timmen och då blir jag lite engagerad. Blir lite väl mycket ryggdunkningar och uppräknade av olika lopp. Jag hade gärna sett lite mer av det tekniska och regler runt F1 som gjorde det så farligt på den tiden.
haajen (Anmäl)   20:25 15/8
Här finns intressanta delar men förvänta dig inte någon dokumentär för detta är en ren skönmålning av Peterson och människorna kring honom. Det märks att Ronnie Peterson AB varit medproducenter för i princip inget av det som filmen skildrar problematiseras. Speciellt efterdyningarna av Petersons död är uselt hanterade.