Svarta änglar

Originaltitel: The Tarnished Angels
Regissör:Douglas Sirk
Utgivningsår:1958

Om Svarta änglar:

En filmversion av William Faulkners roman "Pylon". En journalist, Burke Devlin, bestämmer sig för att skriva ett reportage om den forne krigshjälten Roger Shumann som nu ägnar sig åt att flyga på flyguppvisningar och flygningstävlingar. Devlin stiftar bekantskap med Shumanns vackra hustru LaVerne, som hoppar fallskärm på flyguppvisningarna.

Rock Hudson, Robert Stack, Dorothy Malone, Robert Middleton, Jack Carson, Alan Reed, Christopher Olsen

William Faulkner, George Zuckerman

Drama

Med i listor: William Faulkner
Diskussioner om Svarta änglar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Svarta änglar (11 st)
jingoo (Anmäl)   8/6 2015
Väldigt snyggt foto och arbete med kameran i denna film. Flygscenerna lättar upp en annars ganska dyster handling. Denna melodram luktar film noir där Dorothy Malone med sin andfådda röst och utstyrsel nästan blir för mycket, men jag tar mig förbi det efter ett tag och ser människan bakom fasaden. Kvinnor hade det inte lätt.
Kirk Douglas (Anmäl)   12/11 2013
Rock Hudson är filmens starka kort och spännande att se honom som plufsig och avdankad journalist istället för de vanliga pretty boy-rollerna. Sirks sociala kritik bubblar under ytan mot det amerikanska konformitetssamhället. Men filmen känns hackigt berättad och slutet drar ut alltför länge. Märkligt dessutom att TTA inte gjordes i färg som hans andra melodramer.
foppa99 (Anmäl)   23/10 2011
Sirks näst bästa svartvita (gillar All I desire bäst). men tyvärr når Sirk inte samma dimensioner i sina svartvita som uppnås i hans fantastiska färgalster (yta, innehåll, poäng mm bla bla osv)
Sznax (Anmäl)   7/9 2011
Sirk skall inte göra film i svart/vitt. Hans filmer gör sig bästa i bedårande technicolor, då får han uttryck för sitt målande. Filmen är inte tillräckligt tät för en svart/vit film. Samtidigt innehåller den några av de bästa karaktärerna han har haft med (de är mycket mer otydliga än i hans andra filmer). Snygga flygscener och bra skådespelare lyckas delvis väga upp ett dåligt slut. Betyg 6.1
FarbrorKit (Anmäl)   6/9 2011
Den borde sluta i bilden på fötter i klackskor, nu blir slutet så sjukt Sirkigt. Den känns egentligen inte väldigt Sirk (fast Sirk-barnet är ju som Sirk-barn alltid är, o gee!) och det är kanske också varför det här kändes som den bästa Sirk jag sett på ett bra tag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Svarta änglar