Betyg idag: 1 168 Besökare idag: 4 069

Originaltitel: Heavenly Creatures
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:1994

Om Svarta änglar:

De två vännerna Juliet Hulme och Pauline Parker delar kärleken till fantasi och litteratur. Flickornas föräldrar är dock inte lika entusiastiska över att de träffas.

Titel: Deep Obsession
Originaltitel: Hævnen
Regissör: Susanne Bier
År: 2010
Hämnden
Titel: Fräls oss icke från ondo
Originaltitel: Mais ne nous délivrez pas du mal
Regissör: Joël Séria
År: 1971
Genre: Drama, Skräck
Fräls oss icke från ondo

Melanie Lynskey, Kate Winslet, Sarah Peirse, Diana Kent, Clive Merrison, Simon O'Connor, Jed Brophy, Peter Elliott, Gilbert Goldie, Geoffrey Heath, Kirsti Ferry, Ben Skjellerup, Darien Takle

Peter Jackson, Fran Walsh

Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller

Storbritannien, Tyskland, Nya Zeeland

Recension Svarta änglar

- tvoj sätter betyg 5 och skriver:
När jag såg ett filmtips på TV om "svarta änglar" förstod jag att denna film skulle jag gilla. Jag blev trots mina stora förväntningar överraskad. Den var så mycket mer än vad jag föreställt mig att den skulle vara. Filmen börjar med att introducera oss till Pauline Parker, en tystlåten intelligent nya zeeländsk flicka. Hennes föräldrar är inte särskilt förmögna, hennes pappa är fiskhandlare och...

Recension av Svarta änglar - Läs hela!

Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Svarta änglar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Svarta änglar (189 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21:35 23/10
kryttan (Anmäl)   09:15 7/8
Bra film överlag, men lite skrikig och svajjigt skådespel drar ned betyget.
Adoniram (Anmäl)   12/12 2016
En mycket märklig film. Märkligast är kanske att den bygger på en verklig historia (som var ruskigare i verkligheten). Faktiskt ännu märkligare än klippningen.
riddarkato (Anmäl)   8/12 2016
En väldigt bra film. Väldigt sällsam stämning och superbt skådespel. På gränsen till en 5a.
lilebroer (Anmäl)   28/5 2016
En märklig film att betygsätta. Det finns så otroligt mycket bra att säga om Heavenly Creatures men så finns det också det som är mindre bra, som Peter Dasents' bedrövliga musik - ett samarbete som egentligen bara passade till Jacksons' första filmer - och den lite väl tydliga eftersynkningen - ytterligare en barnsjukdom från vår regissörs tidiga dagar. Men kanske främst den, i alla fall för mig, långa startsträckan. Likväl så håller filmens tempo liv i filmens första hälft, både i bildberättande som regi, något som gör helheten mer än uthärdligt. För den som faktiskt tar sig an denna historia - från start till mål - lovar jag kommer få rejält betalt tillbaka.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Svarta änglar