Betyg idag: 1 053 Besökare idag: 4 776

Originaltitel: Heavenly Creatures
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:1994

Om Svarta änglar:

De två vännerna Juliet Hulme och Pauline Parker delar kärleken till fantasi och litteratur. Flickornas föräldrar är dock inte lika entusiastiska över att de träffas.

Titel: Deep Obsession
Regissör: Garth Maxwell
År: 1993
Genre: Thriller, Skräck
Jack Be Nimble

Melanie Lynskey, Kate Winslet, Sarah Peirse, Diana Kent, Clive Merrison, Simon O'Connor, Jed Brophy, Peter Elliott, Gilbert Goldie, Geoffrey Heath, Kirsti Ferry, Ben Skjellerup, Darien Takle

Peter Jackson, Fran Walsh

Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller

Storbritannien, Tyskland, Nya Zeeland

Recension Svarta änglar

- La Lana sätter betyg 4 och skriver:
Denna film av Peter Jackson kom ut två år efter det att han regisserat Braindead. Om denna var ett typexempel på så kallad ”splatterfilm” är Heavenly Creatures något radikalt annorlunda. Nämligen en fantasifull film som behandlar vänskapen mellan de två unga flickorna Juliet och Pauline i efterkrigstidens Nya Zeeland. Det faktum att man får se något man inte väntat sig blir som ett bevis...

Recension av Svarta änglar - Läs hela!

Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Svarta änglar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Svarta änglar (189 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
kryttan (Anmäl)   7/8 2017
Bra film överlag, men lite skrikig och svajjigt skådespel drar ned betyget.
Adoniram (Anmäl)   12/12 2016
En mycket märklig film. Märkligast är kanske att den bygger på en verklig historia (som var ruskigare i verkligheten). Faktiskt ännu märkligare än klippningen.
riddarkato (Anmäl)   8/12 2016
En väldigt bra film. Väldigt sällsam stämning och superbt skådespel. På gränsen till en 5a.
lilebroer (Anmäl)   28/5 2016
En märklig film att betygsätta. Det finns så otroligt mycket bra att säga om Heavenly Creatures men så finns det också det som är mindre bra, som Peter Dasents' bedrövliga musik - ett samarbete som egentligen bara passade till Jacksons' första filmer - och den lite väl tydliga eftersynkningen - ytterligare en barnsjukdom från vår regissörs tidiga dagar. Men kanske främst den, i alla fall för mig, långa startsträckan. Likväl så håller filmens tempo liv i filmens första hälft, både i bildberättande som regi, något som gör helheten mer än uthärdligt. För den som faktiskt tar sig an denna historia - från start till mål - lovar jag kommer få rejält betalt tillbaka.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Svarta änglar