Svenska bilder

Originaltitel: Svenska bilder
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1964

Om Svenska bilder:

Hasse & Tage presenterade själva sin långfilmsdebut sålunda: "Svensk film idag kritiseras ju främst för dåliga handlingar. Därför har vi tagit bort den. Vi har ingen handling. Bara episoder. Och knappt det." Den gjordes dessutom i färg. Noga räknat två stycken; Svart och vitt.

Titel: Livet é python
År: 1972
Genre: Komedi, Romantik, Western
Häng dom snabbt
Titel: Försök att minnas
Originaltitel: Se souvenir des belles choses
Regissör: Zabou
Originaltitel: The Fear of 13
Regissör: David Sington
År: 2015
Avrätta mig

Hans Alfredson, Monica Zetterlund, Birgitta Andersson, Lars Ekborg, Georg Rydeberg, Lissi Alandh, Gösta Ekman, Margaretha Krook, Beppe Wolgers, Monica Nielsen, Sif Ruud, Sven Lindberg, Martin Ljung, Ernst-Hugo Järegård, Åke Fridell, Tage Danielsson

Tage Danielsson, Hans Alfredson

Komedi

Sverige
Med i listor: AB Svenska Ord
Diskussioner om Svenska bilder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Svenska bilder (35 st)
labi (Anmäl)   07:46 22/7
Bitvis är den fanimej briljant!
Ful_fisk (Anmäl)   21/10 2018
Nästan lite franska nya vågen-aktig, även ifall Hasse & Tage-stilen är där redan från början. Somliga scener är fullkomligt briljanta och den flytande berättarstilen fungerar. Saknar dock något av en röd tråd, något som alla sketcher bygger upp till, som Yrrol har människans omöjlighet att nå ut till varandra som röd tråd eller Meningen med livet har... meningen med livet som röd tråd. Svenska bilder är till stor del uppe på fyran, men 106 minuter är bara för mycket. Den sista halvtimman har man hajat grejen och det börjar bli utdraget. En nedklippt variant där de svagaste bitarna plockats bort hade nog allt fungerat klart bättre. Ändock en klart sevärd och underhållande film med ett flertal gapflabb och en makalös skådespelaruppsättning!
martin eden (Anmäl)   21/3 2018
[rek. 4] Bitvis ganska rolig, men även väldigt daterad i vissa avseenden. Danielssons debut i registolen, men ingalunda någon av hans starkare filmer. Första filmsamarbetet mellan Hasse & Tage och början på ett historiskt samarbete. Bra. 3.
Jaganatha (Anmäl)   31/8 2017
Hasses & Tages debutfilm är inget mästerverk, men visar ändå på begåvning och sinne för absurditeter. Det är slående hur många kända skådespelare de fick att ställa upp i små roller. Ernst-Hugo Järegård biter sig fast i minnet som bister, socialistisk agitator och det är i de små, bitska iakttagelserna om det svenska samhället som filmen har sina största förtjänster. "Mindre anarki till formen, mer anarki till innehållet" hade kanske varit ett gott råd åt den kreativa duon.
Henkoo (Anmäl)   7/12 2015
Det är ju ingen fot det är ju en möbel..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Svenska bilder