Svenskjävel

Originaltitel: Svenskjävel
Regissör:Ronnie Sandahl
Utgivningsår:2014

Om Svenskjävel:

23-åriga Dino drömmer om ett annat liv. Hon har flytt från massarbetslösheten i Sverige till Oslo. Men hennes nya liv blir en destruktiv tillvaro av tillfälliga jobb, ekonomiska problem och hårt festande. När hon får anställning som hushållerska i ett norskt medelklasshem hamnar hon i en verklighet långt ifrån sin egen.

Titel: Oslo 31 augusti
Regissör: Jamie Babbit
År: 2007
Genre: Komedi
Itty Bitty Titty Committee

Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen, Mona Christensen, Naomi Emeilie Christensen Beck, Petronella Barker, Adam Lundgren, Erik Lennblad, Gizem Erdogan, Mia Saarinen, Kyrre Hellum, Trine Wiggen, Anders T Andersen, Anne Ryg, Erland Bakker, Thorbjørn Harr

Ronnie Sandahl

Drama

Underdog

Sverige
Diskussioner om Svenskjävel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Svenskjävel (28 st)
Barneyk (Anmäl)   21:34 9/1
Svag tvåa, precis som när Ronnie Sandahl skriver krönikor så är det någonting som känns banalt och off för mig. Jag vet inte vad det är men det är något som känns snubbigt och ytligt även när det säger mycket som är bra. Ganska ointressant historia med tomma karaktärer jag inte tar till mig. Det känns som det finns massa bra saker som sägs i den här filmen, men det når mig inte. Bianca Kronlöf är det bästa i filmen och hon bär rollen väl, men det räcker inte till mycket mer än att hålla uppe en knapp tvåa.
Sture Stenhög (Anmäl)   22:49 7/1
Inte direkt nyskapande kanske, det är lite amerikansk independentfilm över det hela, men den svensknorska touchen ger den ändå en viss identitet. Skådespeleriet är bra, och karaktärerna är tillräckligt sympatiska för att man ska bry sig om dem, samtidigt som de har tillräckligt mycket fel och brister för att de ska bli intressanta. Jag gillar också att filmen överlag inte ger oss mer information än vad vi behöver, och att man på det stora hela ger oss den på ett subtilt vis
JD (Anmäl)   20:12 7/1
Bra regi och bra kemi mellan huvudkaraktärerna som spelas lysande av Kronlöf och Rafaelsen. Det kompenserar för det sympatiska men lite tillkämpade och klyschiga slutet.
fabbe86 (Anmäl)   15:24 7/1
Håller med Spidde nedan. Upplever utöver det Kronlövs karaktär som på tok för naiv i relationen med mannen och dennes familj. Icke trovärdigt pga att man i princip inte får reda på något om hennes karaktär. Onödig film.
mammene (Anmäl)   15:39 6/1
Jag blev positivt överraskad av denna film och av Kronlöf som här gör en seriös rollprestation. Kanske ingen märkvärdig film direkt, men jag gillade att den inte behövde ställa till för den sakens skull och lite roligt att se "stackars" svenskar bli "utnyttjade" av norskar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Svenskjävel
Se filmen