Svinalängorna

Originaltitel: Svinalängorna
Regissör:Pernilla August
Utgivningsår:2010

Om Svinalängorna:

En kvinna konfronteras med sina minnen från en trasslig och dramatisk barndom i miljonprogramsområdet Fridhem i Ystad under 1970-talet där hon växte upp i en alkoholistfamilj med rötter i Finland. Baserad på romanen "Svinalängorna" av Susanna Alakoski från 2006.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Maria Larssons eviga ögonblick
Regissör: Jan Troell
År: 2008
Maria Larssons eviga ögonblick

Noomi Rapace, Ola Rapace, Outi Mäenpää, Ville Virtanen, Tehilla Blad, Junior Blad, Alpha Blad, Selma Cuba, Minna Haapkylä, Håkan Bengtsson, Julia Öhrström-Jönsson, Lotten Roos, Rasmus Troedsson, Simon J Berger, Kerstin Andersson

Pernilla August, Lolita Ray

Drama

Beyond

Sverige, Danmark, Finland, Norge

Recension Svinalängorna

- swefilmlover sätter betyg 5 och skriver:
ett drama som nästan sätter en i ett tillstånd av fysisk smärta genom hela filmen. Regissören Pernilla August låter tittaren bli en del av privatlivet hos människorna som man får lära känna i den här filmen, på ett sätt som nästan gör en förlägen. Du bara står där och tittar på när deras liv faller i spillror när alkoholen tar större och större kontroll över dem. Och du gråter, inte av sentimentalitet som man ofta gör på film, utan en smärtsam gråt av medömkan och medkänsla.

Recension av Svinalängorna - Läs hela!

Diskussioner om Svinalängorna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Svinalängorna (208 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   8/10 2018
Andra titten. Väldigt bra film på de flesta sätt, men jag har fått låg tolerans-nivå mot filmer där allt bara är skit, mörker och misär. Jag orkar inte med det, eller någonting. Hade aldrig sett om den här filmen om det inte var till en skoluppgift. Nu ångrar jag att jag har sett om den. Jag behöver inte den här skiten!
Murvel48 (Anmäl)   21/12 2017
I Sverige kan vi verkligen konsten att göra vardagsrealistiska filmer om bottenlös misär. Synd att det inte är min grej. Skildringar av fyllefamiljer har jag sett förr så i motsats till de flesta andra tycker jag det hadexröcjt med npgra få nyckelscener från barndomen och i stället utveckla nuet mer.
Rai (Anmäl)   30/10 2017
Tragisk, eftersom det finns vissa fragment i filmen som bygger på egna erfarenheter, dock inte min familj, men nära vän som växte upp i detta helvete.
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
överskattad
Rele (Anmäl)   16/9 2017
En tragisk film. Invandare, sprit och barn. Flera duktiga skådespelare. Jag ger en trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Svinalängorna