Svindlarens dotter

Originaltitel: The Way We Live Now
Regissör:David Yates
Utgivningsår:2001

Om Svindlarens dotter:

BBC-serien Svindlaren och hans dotter är en påkostad och stjärnspäckad filmatisering av Anthony Trollopes episka berättelse om makt och korruption i det viktorianska England. Den innehåller alla de element som gjorde Trollope till en av sin tids populäraste romanförfattare - kärlekens prövningar och motgångar, beundransvärda män med starka värderingar, men också den korruption och girighet som låg under den glittrande ytan i en av världens mäktigaste städer. Serien har uppmärksammats både i England och internationellt och fått en rad priser. I berättelsens centrum finns Augustus Melmotte, en europeisk finansman vars ursprung är lika mystiskt som hans affärsverksamhet. Några veckor efter det att han anlänt till London presenterar han en ny affärsidé och lovar omedelbar förtjänst till alla som ansluter sig till hans plan. Melmotte är omgiven av dekadenta aristokrater, beräknande änkor och nyrika affärsmän som alla försöker få sin bit av kakan.

Titel: He Knew He Was Right
Originaltitel: Never Cry Wolf
Regissör: Carroll Ballard
År: 1983
Vargarnas land

David Suchet, Miranda Otto, Cillian Murphy, Paloma Baeza, Matthew MacFadyen, Douglas Hodge, Cheryl Campbell, Michele Dotrice, Shirley Henderson, Anne-Marie Duff

Andrew Davies

Drama, Romantik, Mini-serie

Svindlaren och hans dotter

Storbritannien
Diskussioner om Svindlarens dotter  (0 diskussioner)
Kommentarer om Svindlarens dotter (11 st)
Klara Sofia (Anmäl)   17/12 2013
Jäkligt bra! BBC är sanna mästare på den här typen av produktioner och budskapet går verkligen fram i all sin komplexitet. Skickliga skådespelare lyckas gestalta romanens stereotypa karaktärer på ett visserligen överdrivet, men ändå äkta sätt. Man känner igen typerna från sin egen värld, man ser sitt eget liv. Men - synnerligen pinsamt att någon stackars svensk döpt om filmen till "Svindlarens dotter" och därmed visar att filmens budskap gått honom förbi. "The way we live now" är ju vad hela romanen ytterst handlar om, skiftet från gamla hederliga adliga värderingar till nya och kapitalistiska sådana, med alla dess paradoxala nyanser. Denna skickliga analys är säkert Trollopes förtjänst, men BBC har med gott miniserie-hantverk gjort romanen tillgänlig för oss alla. Gilla!
Mikka (Anmäl)   22/5 2012
Det här är inte en av de bättre BBC-produktionerna. Men den är ändå helt okej.
okidoki (Anmäl)   8/5 2012
Tyckte inte särskilt mycket om den. Varför? Personerna var så osympatiska och skådisarna var inte karismatiska.
asasae (Anmäl)   26/2 2012
En mysig film att krypa upp i soffan och se!
mammene (Anmäl)   21/6 2010
Pengar, rävspel och kärlek, både äkta och oäkta. En underhållande serie, men inget man minns så länge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Svindlarens dotter