Sweet Sixteen

Originaltitel: Sweet Sixteen
Regissör:Ken Loach
Utgivningsår:2002

Om Sweet Sixteen:

Liam fyller snart 16 och drömmer om ett bättre liv för sig och sin mamma som är före detta heroinist. Men för det behövs pengar och när Liam ger sig in i knarkaffärer blir det problem.

Titel: Fish Tank
Regissör: Clio Barnard
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare
The Selfish Giant

Martin Compston, William Ruane, Annmarie Fulton, Michelle Abercromby, Michelle Coulter

Paul Laverty

Drama, Kriminalare

Storbritannien, Tyskland, Spanien

Recension Sweet Sixteen

- valsinger sätter betyg 5 och skriver:
Hösten 2002 gick den brittiske regissören Ken Loachs film Järnvägare upp på bio och bara ett par månader senare var det dags för ytterligare ett av hans alster att få svensk premiär. Men i Sweet Sixteen är temat personlig uppoffring snarare än gruppsolidaritet, och den fackliga striden har ersatts med en kamp som nära nog står mellan liv och död. 15-årige Liam bor i Greenock, strax utanför Glasgow...

Recension av Sweet Sixteen - Läs hela!

Diskussioner om Sweet Sixteen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sweet Sixteen (110 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   26/9 2017
Bra men man har sett liknande tidigare
Snah (Anmäl)   28/7 2017
Brittisk socialrealism ligger definitivt i lä jämfört med dansk. Det socialrealistiska är helt enkelt inte realistiskt.
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
Storartat och rörande drama i en hopplöst grå Skottlands miljö. Titeln ”Sweet Sixteen” stämmer helt in i filmens anda av motsägelser och ironisk svart humor. Filmen är nämligen mycket långt ifrån att vara sweet. Men i all hopplöshet spirar ett mycket litet och svagt hopp
foppa99 (Anmäl)   22/12 2014
stabil Ken Loach-film. för mig e det alltid intressant att se, som jag upplever det, film om "vit underklass".
Berniey (Anmäl)   27/6 2013
Nej! Tilltalar inte alls mig då denns kändes mest som en dålig dokumentär med en undermålig handling med likaledes kass handling so inte kändes trovärdig och det är synd att säga detta då Ken Loach brukar leverera bra filmer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sweet Sixteen