Sydstataren

Originaltitel: The Southerner
Regissör:Jean Renoir
Utgivningsår:1945

Om Sydstataren:

Den fattiga familjen Tucker har länge försörjt sig som bomullsplockare på ett stort plantage i Texas. Det är låga löner men det är samtidigt en stadig inkomst som de kan överleva på. En dag bestämmer sig familjefadern Sam för att överge plantagejobbet och istället odla sin egen mark. Det är ett beslut som ger familjen självständighet, men också ökade risker.
Se filmen på Viaplay

Zachary Scott, Betty Field, Beulah Bondi, J Carrol Naish, Percy Kilbride, Charles Kemper, Blanche Yurka, Norman Lloyd, Jay Gilpin, Jean Vanderwilt, Estelle Taylor, Paul Harvey, Noreen Nash, Jack Norworth, Paul E Burns, Nestor Paiva

Nunnally Johnson, William Faulkner, Hugo Butler, Jean Renoir

Drama

Med i listor: Guldlejon i Venedig, William Faulkner
Diskussioner om Sydstataren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sydstataren (10 st)
origC-J (Anmäl)   31/12 2018
En besvikelse. Renoir kan ju mycket bättre än det här. För tillrättalagt, förutsägbart och amerikanskt. Står sig minst sagt slätt mot väldigt likartade "Vredens druvor".
KyLLo (Anmäl)   17/9 2018
En utmärkt film om fattigdom, familjeliv och att leva i ett med naturen. Balanserad. Det är ingen sockersöt historia, men jag tycker heller inte att den är sentimental och överdrivet smärtsam. Charmig utan att vara bortskojad. Även om man inte är någon naturmänniska själv, kan man väl relatera till människans ursprung eller intressera sig för det.
Albion (Anmäl)   29/8 2018
Tja, egentligen är det väl inget fel på det här hantverket men det blir aldrig särskilt medryckande. Det är tillrättalagt, bekymren och de förväntade vändningarna kommer som ett brev på posten. Betyget stannar på en stark 2;a, dvs 2+
mammene (Anmäl)   23/8 2018
Amerikansk landsbygd, med slit och släp och elände, och kärlek. Det är kul med de här äldre filmerna, trots svårigheter så är de oftast väldigt klämkäcka och det brukar ordna upp sig på något vis.
Lilla prinsen (Anmäl)   14/2 2015
Renoirs första film som både är amerikansk till miljö, tema, mentalitet och på alla andra sätt. Hantverket eller skådespeleriet är inte heller särskilt bra. Men visst finns det något sorts släktskap med Toni.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sydstataren