Syriana

Originaltitel: Syriana
Regissör:Stephen Gaghan
Utgivningsår:2005

Om Syriana:

Robert Baer har varit verksam som CIA-agent i över tjugo år. Under sin karriär har han ägnat sig åt att spionera på terrorister över hela världen. När faran för terrorismen ökade, fick Baer emellertid uppleva hur CIA:s anslag minskade, hur politiken tog över kunskapsbaserade beslut och hur varningssignaler ignorerades. Baers kamp mot myndigheterna blir plötsligt personlig en dag, när Bryan Woodman, vd för ett oljebolag och hans hustru Julie drabbas av en familje-tragedi...

Titel: Michael Clayton
Regissör: Ben Affleck
År: 2012
Genre: Drama, Thriller
Argo

Matt Damon, George Clooney, Christopher Plummer, Chris Cooper, Amanda Peet, Tim Blake Nelson, Jeffrey Wright, Alexander Siddig, Mazhar Munir, William Hurt, Mark Strong, Nicky Henson, Donna Mitchell

Stephen Gaghan

Drama, Thriller

USA,

Recension Syriana

- gusobest sätter betyg 3 och skriver:
Syriana är en film om hur kampen om kontroll över oljan i mellanöstern formar världen. Den porträtterar bland annat en pakistansk gästarbetare, en visionär prins i en Gulf-stat, en amerikansk energianalytiker och en CIA-agent. Filmen är regisserad av Stephen Gaghan som också har skrivit manus. Gaghan har tidigare varit med och skrivit manus till bland annat Traffic. Traffic är en realistisk mosaik...

Recension av Syriana - Läs hela!

Med i listor: Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Syriana  (0 diskussioner)
Kommentarer om Syriana (387 st)
Jamesa (Anmäl)   14/5 2018
Rörigt.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
HerrNenne (Anmäl)   14/7 2017
Trots grym ensemble så blir det här så rörigt och krångligt att det blir ointressant för mig. Tyvärr. För det finns nåt där och den får en ju att hata världen som man säkert är menad att göra.
Pasi (Anmäl)   4/7 2016
Oavsett hur verklighetsavspeglande den är, så är den inte bra. Rörigt får ett nytt namn. Och trots det aktuella ämnet berör den aldrig riktigt. Förmodligen på grund av att man aldrig ser en scen längre än en minut.
kakbakarn (Anmäl)   25/3 2015
Det skulle kunna ha varit ett engagerande och spännande politiskt drama, med utmärkt skådespel. Men av någon frustrerande anledning har Gaghan bestämt sig för att göra den så rörig och hattig som möjligt. Vinner filmen något på det? Om jag ser om den ett par gånger och hänger med i alla svängar, kommer jag då tycka att det förvirrande upplägget tjänade något syfte? Jag tror inte det, och jag kommer inte orka se om den. Synd, egentligen, för delarna i sig känns som byggstenar för en bra film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Syriana