Taran och den magiska kitteln

Originaltitel: The Black Cauldron
Regissör:Richard Rich, Ted Berman
Utgivningsår:1985
Antal betyg:1928 betyg

Om Taran och den magiska kitteln:

I en avlägsen del av det gåtfulla landet Prydain härskar den ondskefulle kungen Den hornkrönte. Han är besatt av tanken att finna den magiska kitteln så att han ytterligare kan öka sin makt genom dess innehåll av övernaturliga krafter. Men han hade inte räknat med Taran, en ung pojke som med hjälp av ett magiskt svärd, en hundliknande varelse vid namn Gurgi, en vacker prinsessa och en synsk gris tagit sig an uppgiften att hindra kungens uppsåt.

Baserad på romanerna The Book of Three och The Black Cauldron av Lloyd Alexander från åren 1964 och 1965.

Titel: Sagan om ringen
Regissör: Larry Cohen
År: 1990
Genre: Thriller, Skräck
Ambulansen

Grant Bardsley (röst), Susan Sheridan (röst), Freddie Jones (röst), Nigel Hawthorne (röst), Arthur Malet (röst), John Byner (röst), John Hurt (röst)

Roy Edward Disney, Roy Morita, Richard Rich, Ted Berman, Ron Clements, Lloyd Alexander, Al Wilson, John Musker, Vance Gerry, David Jonas, Joe Hale

Animerad, Familjefilm, Fantasy

Recension Taran och den magiska kitteln

- Strömming sätter betyg 2 och skriver:
80-talet var ett dåligt decennium för Disney, åtminstone fram tills att "Den lilla sjöjungfrun" hade premiär 1989. Innan dess hade bolaget satsat på ett gäng animerade långfilmer som varken drog in lika stora inkomster eller höll samma klass som deras tidigare klassiker. Av alla dessa filmer var "Taran och den magiska kitteln", 1985, den värsta på båda punkterna. Filmbolaget hade inte gjort någon...

Recension av Taran och den magiska kitteln - Läs hela!

Med i listor: Disney-klassiker, Fantasy
Diskussioner om Taran och den magiska kitteln  (0 diskussioner)
Kommentarer om Taran och den magiska kitteln (162 st)
stgurgel (Anmäl)   21:25 8/3
Bedrövliga svenska röster så jag stängde av rätt snabbt och skaffade en version på originalspråk, och det visade sig ju vara ett riktigt underhållande äventyr med härligt knasiga karaktärer
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Zelest (Anmäl)   10/1 2016
Jag vill verkligen gilla denna mer än jag gör. Den har bra potential men kommer inte längre än "helt okej".
menschenfeind (Anmäl)   7/1 2016
Stämningsfull och snygg, men handlingen är rörig och underutvecklad och saker händer för fort. Annars hade det varit en 4:a, minst.
Kirk Douglas (Anmäl)   28/12 2015
Animationen och miljöerna är enastående vackra och bara i sig en anledning att se filmen, men storyn kändes inte genomarbetad och går för fort fram. Vissa karaktärer får för dålig introduktion och hoppar bara in i handlingen likt gubben-i-lådan, vilket blir ett annat störningsmoment.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Taran och den magiska kitteln