Tarps Elin

Originaltitel: Tarps Elin
Regissör:Kenne Fant
Utgivningsår:1956

Om Tarps Elin:

Baserad på Sven Edvin Saljes roman "Den söker icke sitt" och handlar om det strävsamma livet på 40- och 50-talets landsbygd. Huvudpersonen är Elin Tarp, en ogift trebarnsmor som lever ett hårt liv som föremål för människors småsinthet och skvaller.

Ulf Palme, Eva Dahlbeck, Erik Strandmark, Holger Löwenadler, John Norrman, Märta Arbin, Carl Deurell, Maud Hansson, Lennart Collberg, Wiktor Andersson

Volodja Semitjov

Drama

Sverige
Diskussioner om Tarps Elin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tarps Elin (6 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   2/12 2009
Ja ja, det var jobbigt förr! Den var väldigt bra berättad men jag har ibland lite svårt att hålla intresset uppe när jag kollar på film på eftermiddagen.
Albion (Anmäl)   7/11 2008
Den avslutande filmen om familjen Loväng är till fullo inriktad på berättelsen om Elin Tarp. Så värst mycket om Lovängs eller bylivet i övrigt är det inte. Det är ett bra kvinnoporträtt av Eva Dahlbeck men det blir lite enahanda i längden. Betyget blir en 3;a
kennert (Anmäl)   25/11 2007
Betydligt sämre än de två första filmerna om Loväng.
ekmanälskaren (Anmäl)   22/10 2007
En briljant kvinnoskildring. Eva är fenomenal! Dock lämnar filmen obesvarade frågor om man inte innan sett filmerna "På dessa skuldror" och "Människors rike".
Herr Arne (Anmäl)   7/7 2007
Eva Dahlbeck gör sällan någon besviken.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tarps Elin