Tårtgeneralen

Originaltitel: Tårtgeneralen
Regissör:Filip Hammar, Fredrik Wikingsson
Utgivningsår:2018

Om Tårtgeneralen:

I november 1984 utser TV-programmet Rekord-Magazinet Köping till Sveriges tråkigaste stad. Medan bygden lamslås och ett helt land skrattar bestämmer sig Hasse Pettersson (Hasse P.) – nyinflyttad, skuldsatt, möjligen alkoholiserad – för att motbevisa ”Stockholmsjävlarna” genom att bygga världens längsta smörgåstårta.

Baserad på en sann historia samt Filip Hammars och Fredrik Wikingssons bok med samma namn.

Titel: Blåbärskriget
Originaltitel: Blåbärskriget
Regissör: Lars-Göran Pettersson
År: 2007
Genre: Komedi
Blåbärskriget

Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Tomas von Brömssen, Agnes Lindström Bolmgren, Cecilia Frode, Peter Apelgren, Elina Du Rietz, Jens Ohlin, Jesper Barkselius, Jan Mybrand, Ben Lundqvist, Joel Wallón, Timothy Earle, Ulrica Sandell, Anki Larsson

Filip Hammar, Fredrik Wikingsson

Komedi, Biografi

The Cake General

Sverige
Med i listor: Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Tårtgeneralen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tårtgeneralen (43 st)
Zipper (Anmäl)   16:27 10/6
Lite småtrevligt, hade kunnat tajtas till en aning så hade det blivit ännu bättre. Tilltalet är dock väldigt skönt.
myslas (Anmäl)   22:10 5/6
Har sina underhållande stunder men blir mer någon sorts nostalgitripp än riktigt roligt. Historien som sådan är ju lite småkul och knäpp i alla fall. Svag trea.
LizzyElisabeth (Anmäl)   01:46 26/5
Tänkte knappt se färdigt filmen, men helt plötsligt vände det och den fick en helt ny innebörd för mig
Hengman (Anmäl)   13:53 5/5
Persbrandt är Persbrandt och Filip/Fredrik är Filip/Fredrik. Ingen av dem är trovärdiga, och de tar för stor plats. Själva huvudhistorien är hafsigt berättad med obekväma plotholes. Med det sagt är det en ganska fin miljö- och tidsskildring, som är mer drama än komedi.
emilstjernholm (Anmäl)   14:23 7/4
Fällde både en och två tårar till Tårtgeneralen. Jäkla fin film - jordnära, varm och mänsklig. Och vilken tur att Robert Gustafsson hoppade av och Persbrandt tog rollen som Hasse P.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tårtgeneralen