Tårtgeneralen

Originaltitel: Tårtgeneralen
Regissör:Filip Hammar, Fredrik Wikingsson
Utgivningsår:2018

Om Tårtgeneralen:

I november 1984 utser TV-programmet Rekord-Magazinet Köping till Sveriges tråkigaste stad. Medan bygden lamslås och ett helt land skrattar bestämmer sig Hasse Pettersson (Hasse P.) – nyinflyttad, skuldsatt, möjligen alkoholiserad – för att motbevisa ”Stockholmsjävlarna” genom att bygga världens längsta smörgåstårta.

Baserad på en sann historia samt Filip Hammars och Fredrik Wikingssons bok med samma namn.

Titel: Blåbärskriget
Originaltitel: Blåbärskriget
Regissör: Lars-Göran Pettersson
År: 2007
Genre: Komedi
Blåbärskriget

Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Tomas von Brömssen, Agnes Lindström Bolmgren, Cecilia Frode, Peter Apelgren, Elina Du Rietz, Jens Ohlin, Jesper Barkselius, Jan Mybrand, Ben Lundqvist, Joel Wallón, Timothy Earle, Ulrica Sandell, Anki Larsson

Filip Hammar, Fredrik Wikingsson

Komedi, Biografi

The Cake General

Sverige
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om Tårtgeneralen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tårtgeneralen (38 st)
Ful_fisk (Anmäl)   08:32 12/3
Kul historia, och tidsandan och småstadskänslan är klockrent skildrad! Dock undrar man hur mycket dramaturgiska funktioner de har applicerat på den här berättelsen; det är väldigt mycket filmklyschor såsom att de blir osams kvällen innan den stora dagen osv och det tror jag är påklistrat för filmens skull. Hade ju hellre velat se berättelsen skildras precis som det hände i verkligheten i så fall! Sedan vet jag inte ifall Filip & Fredrik är filmskapare nog att verkligen få ihop alla trådarna här, de kanske skulle behövt en proffsregissör. Men allt som allt är detta en klart sevärd och underhållande film. Även ifall de flesta skratten ligger i första halvtimmen.
Christofer (Anmäl)   21:57 10/3
F&Fs manus och regi samt förmåga att lyfta en historia gör ju det här något bättre än om det bara varit en random filmatisering. Det må hända att jag hade lite höga förväntningar kanske, men jag hade nog hoppats på ännu lite mer av allt här. 3 +
dudson (Anmäl)   18:26 16/2
Väldigt välgjord och tragikomisk film med helt älskvärda karaktärer. Man förundras verkligen att allt detta har skett i verkligheten. Hasse P haahhaa sicken skön lirare#) 3+
vonadel (Anmäl)   04:29 30/1
Omtitt. Det blir samma betyg, men inte samma känsla som när jag lämnade biosalongen. 8/10
Bozze80 (Anmäl)   23:39 19/1
Älskar denna typ av skildringar av småstäder, och framförallt dess kufar, kanske för att man själv växt upp i en liknande stad, och jobbat med många (minst sagt) speciella människor på järnverket som också skulle göra sig bra på film.. . Filmen i sig är lite svajig, bitvis lysande, bitvis lite buskisvarning, men i det stora hela riktigt rolig, och lite sorglig, dessutom bra skådespelare över hela linjen. Inget mästerverk, men otroligt sevärd!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tårtgeneralen