Betyg idag: 3 046 Besökare idag: 5 019

Originaltitel: Tårtgeneralen
Regissör:Filip Hammar, Fredrik Wikingsson
Utgivningsår:2018

Om Tårtgeneralen:

I november 1984 utser TV-programmet Rekord-Magazinet Köping till Sveriges tråkigaste stad. Medan bygden lamslås och ett helt land skrattar bestämmer sig Hasse Pettersson (Hasse P.) – nyinflyttad, skuldsatt, möjligen alkoholiserad – för att motbevisa ”Stockholmsjävlarna” genom att bygga världens längsta smörgåstårta.

Baserad på en sann historia samt Filip Hammars och Fredrik Wikingssons bok med samma namn.

Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Tomas von Brömssen, Agnes Lindström Bolmgren, Cecilia Frode, Peter Apelgren, Elina Du Rietz, Jens Ohlin, Jesper Barkselius, Jan Mybrand, Ben Lundqvist, Joel Wallón, Timothy Earle, Ulrica Sandell, Anki Larsson

Filip Hammar, Fredrik Wikingsson

Komedi, Biografi

The Cake General

Sverige
Diskussioner om Tårtgeneralen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tårtgeneralen (32 st)
mammene (Anmäl)   15:14 6/12
En trevlig film mer än en välspelad film, så skulle jag vilja summera detta, nästan lite småtöntigt men samtidigt gulligt. Roligt att tårtgeneralen funnits och visades upp i slutet. Filip och Fredrik har ju en speciell förmåga att nosa upp människor som inte finns i massupplagor, de med lite speciella förmågor och personligheter. Så en trevlig filmkväll blev det.
Sture Stenhög (Anmäl)   02:57 5/12
Lite spretigt och ostrukturerat, och kanske väl tunn på innehåll, men jag antar att den mest av allt vill vara en småstadsskildring, och som sådan är den riktigt träffsäker. Det blir trevligt, underhållande, roligt, och igenkännande. Jag håller dessutom gärna på den här sortens excentriker. Kanske blir personporträtten lite för buskisartade dock, några fler straight man-karaktärer hade nog varit bra för balansens skull. Men det är inte ofta man får se lyckade svenska komedier, så jag känner mig väldigt nöjd med filmupplevelsen trots allt
Bumbi78 (Anmäl)   23:54 10/11
Ovanligt kompetent diskbänksrealism som får till en bra mix av komik och tragik. Persbrandt, som jag hyser ett visst agg emot som skådis, gjorde Hasse P mycket bra och 80-tals skildringen är träffsäker. Enda egentliga frågetecknet är varför Hammar ideligen vill få sin egen far att förefalla lätt retarderad och sorglig? Kanske är det ett internt skämt, men jag som tittare har ju redan Hasse P som huvudperson att reagera åt.
LadyFlanders (Anmäl)   21:33 20/10
Fin feelgood, inte det vanliga svenska överspelet och en förträfflig Persbrandt. Lite väl mycket Filip, speciellt klippet i slutet, men man får bortse från såna skavanker.
haajen (Anmäl)   10:18 17/9
En positiv överraskning, tycker den är väldigt rolig emellanåt och alla gör bra ifrån sig. En enkel men fin film som en mår bra av, ibland behövs det inte så mycket mer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tårtgeneralen