Betyg idag: 1 067 Besökare idag: 4 336

Originaltitel: Tårtgeneralen
Regissör:Filip Hammar, Fredrik Wikingsson
Utgivningsår:2018

Om Tårtgeneralen:

I november 1984 utser TV-programmet Rekord-Magazinet Köping till Sveriges tråkigaste stad. Medan bygden lamslås och ett helt land skrattar bestämmer sig Hasse Pettersson (Hasse P.) – nyinflyttad, skuldsatt, möjligen alkoholiserad – för att motbevisa ”Stockholmsjävlarna” genom att bygga världens längsta smörgåstårta.

Baserad på en sann historia samt Filip Hammars och Fredrik Wikingssons bok med samma namn.

Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Tomas von Brömssen, Agnes Lindström Bolmgren, Cecilia Frode, Peter Apelgren, Elina Du Rietz, Jens Ohlin, Jesper Barkselius, Sara Breznik, Ulrica Sandell, Timothy Earle, Anki Larsson, Jan Mybrand, Ben Lundqvist

Filip Hammar, Fredrik Wikingsson

Komedi, Biografi

The Cake General

Sverige
Diskussioner om Tårtgeneralen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tårtgeneralen (20 st)
Hogman (Anmäl)   18:50 1/5
Gillade den, bra historia och en välgjord film
Roswall (Anmäl)   18:59 13/4
Tycker snarare att den spär på en tragisk bild av småstaden än ger något annat. Bra med sådana berättelser ändå. Lite för sentimentalt ibland med t.ex musiken.
Nalland (Anmäl)   19:17 7/4
En film som lyckas balansera mellan olika genrer, komedi och drama, utan att det blir klichéartat och outhärdligt. Innehåller några scener som charmar ens humör och får en att se den ljusa sidan av livets tillkortakommanden och tänder hopp i tragikomikens värld. Om att drömma sig till någonting större än livet själv, bort från en håla till stad och tillvaro tyngd av denna jävla jante som svenskar behärskar för väl. Genomsyrar det Filip & Fredrik bygger sitt varumärke på - en agenda av att spegla värmen hos människor som avviker från normen, även om det ibland görs på ett annorlunda sätt. Denna film lyckades de återge med en eftersmak av värme!
Genstruktur (Anmäl)   16:52 2/4
Trots att Helena Bergström är med så är det rätt bra! Lyckligtvis har hon inte så mycket tid i bild. Sista 10 minuterna kunde skippat tycker jag och ersatts av text. Blev lite väl sockersött speciellt med a cappellaversionen av Take On Me till.
larsen1976 (Anmäl)   08:14 27/3
Som att kastas tillbaka till 80-talet. Rolig, underhållande, sorglig men framför allt målande. Mycket porträttlika karaktärer på alla sätt och Filip & Fredrik har verkligen gjort ett kanonjobb !!!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tårtgeneralen