Tårtgeneralen

Originaltitel: Tårtgeneralen
Regissör:Filip Hammar, Fredrik Wikingsson
Utgivningsår:2018

Om Tårtgeneralen:

I november 1984 utser TV-programmet Rekord-Magazinet Köping till Sveriges tråkigaste stad. Medan bygden lamslås och ett helt land skrattar bestämmer sig Hasse Pettersson (Hasse P.) – nyinflyttad, skuldsatt, möjligen alkoholiserad – för att motbevisa ”Stockholmsjävlarna” genom att bygga världens längsta smörgåstårta.

Baserad på en sann historia samt Filip Hammars och Fredrik Wikingssons bok med samma namn.

Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Tomas von Brömssen, Agnes Lindström Bolmgren, Cecilia Frode, Peter Apelgren, Elina Du Rietz, Jens Ohlin, Jesper Barkselius, Jan Mybrand, Ben Lundqvist, Joel Wallón, Timothy Earle, Ulrica Sandell, Anki Larsson

Filip Hammar, Fredrik Wikingsson

Komedi, Biografi

The Cake General

Sverige
Diskussioner om Tårtgeneralen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tårtgeneralen (28 st)
haajen (Anmäl)   10:18 17/9
En positiv överraskning, tycker den är väldigt rolig emellanåt och alla gör bra ifrån sig. En enkel men fin film som en mår bra av, ibland behövs det inte så mycket mer.
Eldritch (Anmäl)   19:51 10/9
Måste erkänna att jag var orolig att Fidde och Fille skulle fortsätta med sin vid det här laget rätt uttjatade skildringar av kufar och mobbobjekt (sköna människor enligt de själva). Skönt att inte bli besviken. Typisk svag tvåa
Jimmy Bickle (Anmäl)   00:59 13/8
Pinsamt
chimandra (Anmäl)   13:14 12/8
Måste erkänna att jag inte trodde så mycket på denna film.Men har efter att ha sett filmen ändrat mig helt. Tycker att denna film är faktiskt mycket bra. En gång loser alltid loser. Får man alltid sitta på avbytarbänken är det inte många som tar en på allvar och för att kunna bevisa att man inte är bara någon liten lort så måsta man göra något jättestort och annorlunda för att få kunna resa sig från avbytarbänken bli tagen på allvar och få vara med. Det fick Hasse P tillslut och genom denna film så vet nu många vem Hasse P var att han satte Köping på kartan igen men viktigast är nog budskapet att vi alla är viktiga och behövs, det måste bara finnas människor som tror på en och lyssnar. Vi föds som orginal varför ska vi då ändra oss till kopior av varandra bara för att det är bekvämast så. All hder till dig Filip Hammar som av kärlek till din hemstad gjorde denna fina tänkvärda film möjlig.
snipsnap (Anmäl)   01:28 4/8
Den hade något, betyget är inte rättvist tycker den är mer än sevärd!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tårtgeneralen