Taxi Driver

Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1976
Antal betyg:20729 betyg

Om Taxi Driver:

Taxichauffören Travis, som också är en Vietnamveteran har så vidriga upplevelser i bagaget att han förvandlats till en sömnlös enstöring. Han beslutar sig för att ta itu med förfallet. Paul Schraders manus om en taxichaufförs personliga helvete i New Yorks ensamhet byggde på den misslyckade attentatsmannen Arthur Bremers dagböcker. Den dystra realismen och de kallblodiga våldsscenerna bidrog till att den blev en kultfilm på 70-talet.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Dead Man's Shoes
Regissör: Shane Meadows
År: 2004
Dead Man's Shoes

Harvey Keitel, Jodie Foster, Robert De Niro, Peter Boyle, Albert Brooks, Cybill Shepherd, Leonard Harris, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo, Martin Scorsese, Joe Spinell, Murray Moston, Harry Northup, Steven Prince

Paul Schrader

Drama, Kriminalare

Recension Taxi Driver

- Linus film sätter betyg 2 och skriver:
Vi sitter bakom ett taxifönster en natt, gatlyktor som blänger ofokuserat skymtar förbi utanför. Ett sammelsurium av färger väsnas och dansar runt på solkig och regnvåt asfalt i New York. Inifrån taxin verkar allt utanför så smutsigt, fult och obegripligt. Lättast vore väl att spola allting rent och börja från början? Välkommen till Travis Bickles närsynta universum. Han är inte riktigt som katolska...

Recension av Taxi Driver - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Jönköpings Filmfestival 2004, Kriminalare Top 50, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Stockholm XVIII
Diskussioner om Taxi Driver  (0 diskussioner)
Kommentarer om Taxi Driver (941 st)
Pi-R (Anmäl)   23:11 4/9
Varje gång jag ser Taxi Driver blir jag än mer imponerad och fascinerad över hur bra det är. Fotot, musiken, dialogen och De Niro är perfekta in i minsta detalj, och Scorsese skapar magi, som i princip saknar motstycke inom filmkonsten. Det blir inte bättre än så här, kort sagt.
supermancover (Anmäl)   3/12 2017
Jag önskar så himla mycket att jag skulle gilla den här, för jag har en gissad femma - men det blir inte mer än en svag tvåa ändå. Det är De Niro's förtjänst att den ens får mer än en etta though. Synd, väldigt synd.
Hypostas (Anmäl)   5/8 2017
Sänkning till trea efter omtitt.
Pingstpastorn (Anmäl)   17/3 2017
Tack vare skådespelarnas insatser ger jag filmen en 2:a, annars hade den fått en 1:a. Filmen är bara seg och tråkig och man väntar hela tiden på att något ska hända men det knappt nånting alls under filmens gång. Nej, den här filmen lär jag inte se mer än en gång.
idaho1981 (Anmäl)   19/2 2017
Grym bra film med en mörk stämning som ligger både i historia och fotot. De Niro är som väntat helt fantastisk och bär hela filmen, men allt skådespeleri ligger i toppklass. Stark fyra eller svag femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Taxi Driver