Taxi Driver

Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1976
Antal betyg:20757 betyg

Om Taxi Driver:

Taxichauffören Travis, som också är en Vietnamveteran har så vidriga upplevelser i bagaget att han förvandlats till en sömnlös enstöring. Han beslutar sig för att ta itu med förfallet. Paul Schraders manus om en taxichaufförs personliga helvete i New Yorks ensamhet byggde på den misslyckade attentatsmannen Arthur Bremers dagböcker. Den dystra realismen och de kallblodiga våldsscenerna bidrog till att den blev en kultfilm på 70-talet.
Se filmen på iTunes

Regissör: Niels Mueller
År: 2004
Genre: Drama, Kriminalare
Attentatet mot Richard Nixon

Harvey Keitel, Jodie Foster, Robert De Niro, Peter Boyle, Albert Brooks, Cybill Shepherd, Leonard Harris, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo, Martin Scorsese, Joe Spinell, Murray Moston, Harry Northup, Steven Prince

Paul Schrader

Drama, Kriminalare

Recension Taxi Driver

- BeforeYouDie sätter betyg 5 och skriver:
Martin Scorsese gör här ett väldigt bra jobb då han skildrar ett smutsigt och förstört New York och viljan att komma där ifrån. De Niro skaffade sig till och med ett taxikort, och körde runt några veckor innan inspelningen, bara för att få in den rätta känslan i den roll han skulle spela. Och det märks verkligen att både Scorsese och De Niro tror på det de gör, för realismen i hela filmen är i topp...

Recension av Taxi Driver - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Jönköpings Filmfestival 2004, Kriminalare Top 50, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Stockholm XVIII
Diskussioner om Taxi Driver  (0 diskussioner)
Kommentarer om Taxi Driver (943 st)
sodomiten (Anmäl)   29/12 2018
Håller med Pingstpastorn. Jag orkar inte med sega filmer som den här.
Rele (Anmäl)   24/11 2018
En väldigt bra film. De Niro är duktig, men jag ger ändå en fyra.
Pi-R (Anmäl)   4/9 2018
Varje gång jag ser Taxi Driver blir jag än mer imponerad och fascinerad över hur bra det är. Fotot, musiken, dialogen och De Niro är perfekta in i minsta detalj, och Scorsese skapar magi, som i princip saknar motstycke inom filmkonsten. Det blir inte bättre än så här, kort sagt.
supermancover (Anmäl)   3/12 2017
Jag önskar så himla mycket att jag skulle gilla den här, för jag har en gissad femma - men det blir inte mer än en svag tvåa ändå. Det är De Niro's förtjänst att den ens får mer än en etta though. Synd, väldigt synd.
Hypostas (Anmäl)   5/8 2017
Sänkning till trea efter omtitt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Taxi Driver