Taxi Driver

Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1976
Antal betyg:20722 betyg

Om Taxi Driver:

Taxichauffören Travis, som också är en Vietnamveteran har så vidriga upplevelser i bagaget att han förvandlats till en sömnlös enstöring. Han beslutar sig för att ta itu med förfallet. Paul Schraders manus om en taxichaufförs personliga helvete i New Yorks ensamhet byggde på den misslyckade attentatsmannen Arthur Bremers dagböcker. Den dystra realismen och de kallblodiga våldsscenerna bidrog till att den blev en kultfilm på 70-talet.
Se filmen på iTunes

Regissör: Abel Ferrara
År: 1992
Genre: Drama, Kriminalare
Den korrumperade snuten

Harvey Keitel, Jodie Foster, Robert De Niro, Peter Boyle, Albert Brooks, Cybill Shepherd, Leonard Harris, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo, Martin Scorsese, Joe Spinell, Murray Moston, Harry Northup, Steven Prince

Paul Schrader

Drama, Kriminalare

Recension Taxi Driver

- Atreu sätter betyg 5 och skriver:
Världen är full av filmer som refererar till andra filmer, några noterar man men de flesta går en förbi. Ett exempel på en referens som är svår att missa är spegelscenen i ”la Haine” en film som länge varit en av mina absoluta favoriter. Naturligtvis är den scenen en referens till denna kultklassiker med De Niro i huvudrollen. Jag har därför känt mig lite besviken att jag inte sett originalet. Så efter...

Recension av Taxi Driver - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldpalmer, Jönköpings Filmfestival 2004, Kriminalare Top 50, Lunds studenters filmstudio, Medlemmarnas mest eftersökta, Stockholm XVIII
Diskussioner om Taxi Driver  (0 diskussioner)
Kommentarer om Taxi Driver (940 st)
supermancover (Anmäl)   3/12 2017
Jag önskar så himla mycket att jag skulle gilla den här, för jag har en gissad femma - men det blir inte mer än en svag tvåa ändå. Det är De Niro's förtjänst att den ens får mer än en etta though. Synd, väldigt synd.
Hypostas (Anmäl)   5/8 2017
Sänkning till trea efter omtitt.
Pingstpastorn (Anmäl)   17/3 2017
Tack vare skådespelarnas insatser ger jag filmen en 2:a, annars hade den fått en 1:a. Filmen är bara seg och tråkig och man väntar hela tiden på att något ska hända men det knappt nånting alls under filmens gång. Nej, den här filmen lär jag inte se mer än en gång.
idaho1981 (Anmäl)   19/2 2017
Grym bra film med en mörk stämning som ligger både i historia och fotot. De Niro är som väntat helt fantastisk och bär hela filmen, men allt skådespeleri ligger i toppklass. Stark fyra eller svag femma.
Illville (Anmäl)   21/12 2016
En riktigt bra rulle med lysande skådisinsatser och vackra, om än mörka, scener. En film man "ska" ha sett, men det dröjde 40 år för mig. Jag blev definitivt inte besviken, men det fattas lite tempo i filmen för att riktigt nå fram till toppbetyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Taxi Driver