Terminator 2 - Domedagen

Originaltitel: Terminator 2: Judgment Day
Regissör:James Cameron
Utgivningsår:1991

Om Terminator 2 - Domedagen:

Tio år har gått sedan maskinerna som styr framtiden skickade en Terminator till jorden på uppdrag att mörda den ofödde John Connor - mänsklighetens kommande ledare. Uppdraget misslyckades och idag är John Connor tio år gammal. Hans mor Sarah sitter inspärrad på ett mentalsjukhus med sin ohyggliga information. Maskinerna skickar nu återigen tillbaka en terminator för att ta livet av John och hans mor. Samtidigt skickar motståndsrörelsen någon för att beskydda dem - till varje pris.

Titel: Terminator
Originaltitel: Total Recall
Regissör: Paul Verhoeven
År: 1990
Total Recall

Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Edward Furlong, Robert Patrick, Earl Boen, Joe Morton, S Epatha Merkerson, Castulo Guerra, Jenette Goldstein, Xander Berkeley, Danny Cooksey

James Cameron, William Wisher Jr

Action, Thriller, Science Fiction

T2

USA, Frankrike

Recension Terminator 2 - Domedagen

- FreddyKrueger sätter betyg 5 och skriver:
Terminator 2 är fortsättningen på historien om Sarah Connor, världens undergång och maskiner. Den här gången sitter Sarah Connor inlåst på ett mentalsjukhus och har fött sin son John Connor som bor i ett fosterhem. John är en ung ligist och svävar en dag i livsfara när två robotar, Terminators, skickas tillbaka från framtiden till nutiden. Den onda är utsänd av maskinerna som i framtiden har tagit...

Recension av Terminator 2 - Domedagen - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Action Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Science Fiction Top 50, Tenderhooligans biljaktsorgie, Thriller Top 50, Tidsresor
Diskussioner om Terminator 2 - Domedagen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Terminator 2 - Domedagen (1179 st)
Pi-R (Anmäl)   19/11 2018
Robert Patrick är filmens största behållning, och actionscenerna håller förvånansvärt bra. Men filmen är inte lika snygg som 1:an och saknar dess stämning – denna gång förlitar man sig i princip enbart på explosioner. Följaktligen är det aldrig tråkigt, men inte heller så minnesvärt, nu när effekterna inte är fullt lika revolutionerande. Det här med barnskådisar är svårt, och även om Edward Furlong (John) inte har anledning att skämmas för sig så lyckas han inte bära upp filmen, skådespelarmässigt, vilket manuset tycks förutsätta. 3+
Rai (Anmäl)   6/3 2018
Det här är en riktigt bra film, men allt man kan önska sig. Nu råkade jag se om den för ett tag sedan och ja den är lika bra, men det finns vissa saker som irriterat mig. Inte så att det drar ner betyget men i alla fall! Jag tycker ungjäveln i filmen är så otroligt överdriven att man vill ge honom en stor fet käftsmäll och sedan morsan (Linda Hamilton) är också överdriven, vem fan tror hon att hon är, Pippi Långstrump? Annars är det en riktigt skön rulle!!
Jaganatha (Anmäl)   1/2 2018
Den står sig fortfarande i konkurrensen från senare filmer av t.ex. Michael Bay. När det kraschas lastbilar och helikoptrar, så görs det på riktigt. Robert Patrick gör sig dessutom bra som ologisk flytande metall-robot. Schwarzenegger var bättre i originalfilmen, men detta är ju hans paradroll, vid sidan om Conan, kanske. Effekterna är möjligen lite föråldrade, men de används sparsamt på ett sätt som nutida skapare av actionfilm borde ta efter. Jag valde att inte se den i 3D, trots att den nu har släppts i det formatet.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Klassiker
2004Orre (Anmäl)   27/2 2017
Bra film som jag rekommenderar, bättre än första, men lite sämre än trean.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Terminator 2 - Domedagen