Terminator

Originaltitel: The Terminator
Regissör:James Cameron
Utgivningsår:1984

Om Terminator:

År 2029 ligger planeten jorden i ruiner efter ett kärnvapenkrig. Maskinerna har tagit över makten och människorna förvisats till underjorden. Men maskinernas makt hotas av en stark och växande motståndsrörelse. En ung kvinna, Sarah Connor, styr framtiden utan att hon själv vet om det. Hon bär på det barn som ska leda kampen mot maskinernas makt. Hon måste dö innan hon föder sitt barn. En robot - Terminatorn - skickas tillbaka i tiden för att döda Sarah. Den känner varken fruktan, medkänsla eller smärta. Den är en perfekt dödsmaskin. Men Sarah har en beskyddare - en ung soldat, som skickats av människorna från framtiden. Världens öde ligger i deras händer och de måste besegra Terminatorn innan han dödar dem.

Titel: Terminator 2 - Domedagen
Regissör: McG
År: 2009
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction
Terminator Salvation

Arnold Schwarzenegger, Michael Biehn, Linda Hamilton, Paul Winfield, Lance Henriksen, Bess Motta, Rick Rossovich, Earl Boen, Shawn Schepps, Dick Miller, Bill Paxton, Brian Thompson, Brad Rearden

James Cameron, Gale Anne Hurd

Action, Thriller, Science Fiction

Dödsängeln

USA, Storbritannien

Recension Terminator

- Rollywood sätter betyg 5 och skriver:
Det är utan tvivel ett hållbart koncept som förtjänar mycket uppmärksamhet. Man kan inte säga att ansvaret för kvalitén på filmen väger mer på den ene än den andre delaktiga i produktionen. Dock kan man lugnt påstå att introduktionsmusiken väger starkt för det första intryck som filmen ger. Något som i längden får stor betydelse tillsammans med specialeffekterna. Filmen får en femma även om jag kommer...

Recension av Terminator - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Action Top 50, Dans sköna Sci-Fi movies, Science Fiction Top 50, Thriller Top 50, Tidsresor
Diskussioner om Terminator  (0 diskussioner)
Kommentarer om Terminator (803 st)
RunRiot (Anmäl)   01:57 24/2
En av de bästa actionfilmer som gjorts. Den håller ännu trots en del föråldrade effekter och den löjligt uppenbara kulissen i slutscenen. Det är nästan sorgligt att Michael Biehns karriär aldrig tog fart ordentligt efter den här filmen, då han är ruggigt bra.
Sarakin76 (Anmäl)   18/3 2018
Et mesterverk som ikke kan gjenskapes. .
AngelsDiary (Anmäl)   26/2 2018
Älskar den.
gaskammarvalse (Anmäl)   10/2 2018
Nostalgisk
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Gillar 1 och 2:an bäst sen tycker jag nog det går ut för resten av filmerna..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Terminator