Terrassen

Originaltitel: La jetée
Regissör:Chris Marker
Utgivningsår:1962

Om Terrassen:

I en postapokalypisk framtid ligger Jorden i ruiner. De få överlevande lever i tunnlar under jordytan. Där pågår experiment som går ut på att skicka en man bakåt i tiden för att ta reda på vad som hände... En man med ett väldigt tydligt minne från sin barndom visar sig perfekt för uppgiften.

Titel: De 12 apornas armé
Regissör: Shane Carruth
År: 2004
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction
Primer
Titel: Segnale da un pianeta in via d’estinzione
Originaltitel: Segnale da un pianeta in via d’estinzione
Regissör: Franco Brocani
År: 1972
Segnale da un pianeta in via d’estinzione
Titel: Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution
Originaltitel: Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution
Regissör: Jean-Luc Godard
År: 1965
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Science Fiction, Mysterium
Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution

Jean Négroni (röst), Hélène Chatelain, Davos Hanich, Jacques Ledoux, Ligia Branice, André Heinrich, Jacques Branchu, Pierre Joffroy, Étienne Becker

Chris Marker

Drama, Kortfilm, Science Fiction, Experimentfilm

The Pier, The Jetty

Frankrike
Med i listor: 60-tal Top 50, Experimentfilm Top 50, Kortfilm Top 50, Science Fiction Top 50, Tidsresor
Diskussioner om Terrassen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Terrassen (163 st)
Barneyk (Anmäl)   23/11 2018
Lite svår att betygsätta. Bygger upp en väldigt fin, poetisk och drömsk känsla. Den naggas dock i kanten av att jag inte får någon uppfattning om hur det funkar eller hur dom har tänkt att det ska funka sen. Slutet och uppbyggnaden dit är lite svårbedömd då jag visste vad som skulle ske, men jag tycker inte riktigt den lyckas väcka så mycket känslor eller tanker i mig med det oavsett. Svårbedömt med sånt här mer konstnärligt, får bli en stark trea så länge. Kan hända att jag höjer till en fyra om den ligger kvar i mig starkt.
Starkbröl (Anmäl)   16/10 2018
Intressant konstkortfilm men svårbedömd på egna meriter när man sett de tolv aporna. Stillbildsgreppet fungerar i tjugo minuter men hade nog inte fungerat så mycket längre. Ett stycke poesi på gott och ont.
Supernaut (Anmäl)   25/7 2018
Fantastiskt vacker i sin enkelhet. Helt klart stilbildande, inte bara för remaken.
Manko (Anmäl)   20/4 2018
Riktigt häftigt premiss. Även kul att upptäcka att Twelve Monkeys var baserad på den. De båda filmerna kompletterar varandra bra.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Terrassen