Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet

Originaltitel: The Adventures of Tintin
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:2011

Om Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet:

Tintin och hans vänner hittar en karta till ett sjunket skepp som tillhörde en förfader till Kapten Haddock, och beger sig ut på en skattjakt.

Titel: Tintin - Enhörningens hemlighet
Regissör: Mark Osborne, John Stevenson
År: 2008
Genre: Komedi, Familjefilm, Action
Kung Fu Panda

Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig, Simon Pegg, Nick Frost, Toby Jones, Cary Elwes, Tony Curran, Sebastian Roché, Mackenzie Crook, Daniel Mays, Kim Stengel, Gad Elmaleh, Joe Starr, Enn Reitel, Sonje Fortag, Phillip Rhys, Ron Bottitta

Steven Moffat, Edgar Wright, Joe Cornish

Animerad, Familjefilm, Action, Äventyr, Mysterium

The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn

USA, Nya Zeeland

Recension Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet

- Newt sätter betyg 3 och skriver:
Karaktäriseringen är väldigt viktig för en bra Tintin adaptation. Här är den överlag lyckad även om det tyvärr är huvudkaraktären Tintin som lider mest och blir stundtals lite färglös. Desto mer lyckad är Haddock som är både rolig och intressant, oftast på en och samma gång.

Recension av Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet - Läs hela!

Diskussioner om Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet (431 st)
wasteoftime (Anmäl)   22:07 12/9
Tintin, denna min barndoms hjälte. Jag drog mig ganska länge för att se den här. Var lite sugen på att gå och se den när den kom, men insåg att jag nog inte skulle uppskatta den som jag skulle önska. Och jag hade rätt. Men jag måste erkänna att det inte var fullt lika illa som jag hade befarat. En del av det låg nog I att jag valde att se den på engelska och inte såg den svenska dubbningen. Det är snyggt animerat, men det är inte speciellt engagerande. Det är också en rätt underlig introduktion av karaktärerna, om man nu inte är bekant sedan innan. På det hela taget är det väl inte dåligt, men jag får inte upp intresset och det blir mest något slags bakgrundsskvalp... 0,4 på SH-skalan.
vonadel (Anmäl)   04:50 24/4
Sänker faktiskt denna något efter omtitt. Tycker fortfarande den är fantastiskt välgjord, men det saknas något. Jag engageras inte tillräckligt helt enkelt. Aningen svag story, och då älskade jag ändå Tintin som liten. 6/10
Memmem (Anmäl)   21:30 8/1
Bitvis bra 3D-tecknad film! Filmens inledning är mycket bra rent tekniskt och handlingsmässigt. Det är härligt att se de välkända tecknade figurerna i 3D-teknik, alltså att de nästan ser ut som filmade riktiga skådespelare. Inledningen är rätt lugn och ett tänkbart äventyr dyker upp, men efter en halvtimme och till filmens slut är det mest våldsamma scener med starka effekter som man fort tröttnar på. Andra saker som irriterar är att dessa fransktalande belgare här envisas med att tala engelska. Inte heller har man ritat in att dupontarnas mustascher ser olika ut. Handlingen är att Tintin blir berövad sitt nyinköpta flaskskepp och ger sig ut på jakt efter tjuven, varefter han träffar Kapten Haddock och jakten efter fartyget Enhörningens skatt inleds. Väl använd datorteknik, men ibland för mycket oljud och tröttsamma våldsscener. Betyg: 3
jezebel (Anmäl)   5/11 2016
Det här är väl inte så dåligt som en 1:a egentligen men med tanke på vilka fantastiska förutsättningar Tintin har att bli något bra så är det tväruselt.
horvendile (Anmäl)   31/10 2016
Riktigt snyggt gjord på ett seriemässigt sätt, även om actionscenerna knasigt nog bitvis känns för orealistiska för att vara just Tintin-serie. Skulle man inte känna till Tintin skulle den nog inte upplevas vara så bra, men som det är nu är det god underhållning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Se filmen