The Artist

Originaltitel: The Artist
Regissör:Michel Hazanavicius
Utgivningsår:2011

Om The Artist:

Hollywood 1927. Stumfilmsstjärnan George Valentin är övertygad om att biobesökarna älskar honom tillräckligt mycket för att han ska kunna fortsätta göra stumfilm. Samtidigt förälskar han sig i flappern Peppy Miller, en av de som får sitt genombrott i och med ljudfilmen. En modern stumfilm.
Se filmen på Plejmo

Regissör: János Szász
År: 2013
Genre: Drama, Krig
Skrivboken

Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman, James Cromwell, Penelope Ann Miller, Missi Pyle, Beth Grant, Ed Lauter, Joel Murray, Bitsie Tulloch, Ken Davitian, Malcolm McDowell, Basil Hoffman

Michel Hazanavicius

Drama, Komedi, Romantik, Stumfilm

Frankrike, Belgien

Recension The Artist

- RebeckaNilsson sätter betyg 5 och skriver:
Att våga göra en stumfilm genom att verkligen anamma den klassiska stumfilmens anda kan vara farligt. Det kan lätt bli kliché och töntigt. Det kan bli för mycket och överspelat. Den här filmen vågar göra det på rätt sätt, men även med en nytänkande anda! Skådespelarna vågar vara teatraliska och dramatiska, de gör ingenting halvdant. Filmens ljussättning och musik är så effektfull till allt som sker...

Recension av The Artist - Läs hela!

Med i listor: 2010-tal Top 50, Oscars, Populärt och billigt, Stumfilm Top 50
Diskussioner om The Artist  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Artist (234 st)
Paramis (Anmäl)   23:39 13/4
En annorlunda film, för de som uppskattar Hollywoods guldera är detta en fin hyllning. Filmen har mycket glädje och sorg. Slutet är underbart !
Nalland (Anmäl)   23/12 2016
Jag ser tyngden i historiska, förförs av utmanandet att låta mimiken tala och fullkomligt älskar charmen i sin nutida svartvita skildring av en stumfilm som flirtar med dåtidens dito. Berättelsen i sig är, likt stumfilmer, mer av ett tolkande för betraktaren. Kanske aningen tunn och alldeles för förutsägbar i sin enkelhet men det utgör själva charmen. En stumfilms styrka är just i aktörernas uttryck som ska lyfta helheten. Fantastiska insatser och Bérénice Bejo kan vara den vackraste kvinna detta jordklot har att tillgå.
ModestyWilde (Anmäl)   14/12 2016
En kärleksfull hyllning till stumfilmseran, med alla dess ingredienser och nyanser. En historia så på pricken att man tycker sig igenkänna mängder av gamla filmgodingar i varenda scen ... en ljuvlig, gammaldags Hollywood-historia med glimten i ögat och en charm som dagens filmer ofta saknar. Jag hade inga förväntningar alls - men blev så glad! Jag älskar för övrigt (gamla) stumfilmer - och även om den här inte levde upp till de allra bästa, så var den årets bästa överraskning! Snyggt foto och man är verkligen tillbaka i art decķ-känslan ā la 20-tal. Som att finna en gammal, bortglömd stumfilm i kassaskåpet! En riktigt finstämd pastisch! Tack, Frankrike (& Belgien) för denna glada gåva till alla oss filmfantaster! En självklar 5:a!
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
En svart/vit stumfilm från 2011 i 4:3 format, är inte det lite väl konstlat? Jo, det tycker jag att det borde va. När sen historien som berättas är en av det mest banala jag sett och den klart lysande filmstjärnan är en JackRussell terrier (Uggie) så borde väl DVDn åka i soptunnan. Men nej! Så är det inte!! Jag tycker det här är en kul och intressant film. Spektaklet fick ju även hela fem Oscars 2012. Charmigt.
yrkeschaufföre (Anmäl)   6/7 2016
Kul ide som är snyggt genomförd, fina miljöer och bra kemi mellan Jean och Bérénice (och hunden) men den är lite tunn. En stark trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Artist
Se filmen