The Babadook

Regissör:Jennifer Kent
Utgivningsår:2014
Antal betyg:2038 betyg

Om The Babadook:

En ensamstående mamma, plågad av makens våldsamma död, kämpar med sin sons rädsla för ett monster som lurar i huset, men upptäcker snart en ondskefull närvaro runt omkring henne.

Titel: Repulsion
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1980
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
The Shining

Essie Davis, Noah Wiseman, Daniel Henshall, Hayley McElhinney, Barbara West, Benjamin Winspear, Cathy Adamek, Craig Behenna, Adam Morgan, Peta Shannon

Jennifer Kent

Drama, Thriller, Skräck

Australien, Kanada
Diskussioner om The Babadook  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Babadook (159 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   8/12 2018
Filmen är ganska seg i början och slutet kunde ha varit bättre. Hade det inte varit för det så hade jag satt en fyra. Men filmen är helt okej och klart sevärd.
Stan (Anmäl)   31/10 2018
en datagjord heffaklump i en bok kommer som en skugga i mörkret.. läskigt?
fanny7504 (Anmäl)   7/7 2018
Långtråkig och inte skrämmande det minsta. Ungen hade jag vridit nacken på för länge sen.
erc (Anmäl)   4/4 2018
Gillar trots de till helheten sett mindre missarna; en stundtals enerverande dålig barnskådis (vilket är ursäktbart), ett något lite för utdraget narrativt etablerande av moderns depression, med en knappt trovärdig eskalering (acceptabelt, men bara det), och en för tidig och tam visning av Babadook. Förutom Essie Davis' klanderfria skådespel och tredje aktens dramatiska fulländning lyckas storyns mening framträda tydligt utan att banaliseras. Filmen hade förmodligen tjänat både stilistiskt och känslomässigt på att vara i svartvitt, som Kent ursprungligen önskade. I slutändan inte så mycket skräck som psykologiskt horrör. Perfekt slut.
Sarakin76 (Anmäl)   19/3 2018
Ikke ofte jeg ryser av en film men det gjør jeg av denne. 4/5