The Big Lebowski

Originaltitel: The Big Lebowski
Regissör:Joel Coen
Utgivningsår:1998

Om The Big Lebowski:

Jeffrey "The Dude" Lebowski är en slacker som helst går klädd i tofflor och bermudashorts, spelar bowling och dricker White Russian. En dag får han besök av två torpeder som kräver att hans fru ska betala vad hon är skyldig olika individer. The Dude förstår ingenting, han har varken pengar eller fru. Men torpederna låter sig inte övertygas utan pissar på hans matta och går. The Dude inser att han tagits för en annan och letar reda på rätt Lebowski för att kräva tillbaka mattan.

Titel: Burn After Reading
Regissör: Joel Coen
År: 1996
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Fargo

Jeff Bridges, John Goodman, Steve Buscemi, David Huddleston, Julianne Moore, Tara Reid, Philip Seymour Hoffman, Sam Elliott, Ben Gazzara, Peter Stormare, Torsten Voges, Flea, John Turturro, Jon Polito, David Thewlis, Jack Kehler, Christian Clemenson

Ethan Coen, Joel Coen

Komedi, Kriminalare

USA, Storbritannien

Recension The Big Lebowski

- BroderHibiskus sätter betyg 5 och skriver:
Jeffrey Lebowski (Jeff Bridges) är mannen som gav spritdrinken White Russian ett ansikte i denna råcoola film av bröderna Coen. Jeffrey Lebowski är en riktig kille som inte gör mycket annat än att röka marijuana, dricka White Russian och spela bowling med sina två minst sagt speciella polare. Den ena, Walter Sobchak (John Goodman), är en gammal Vietnam-veteran, som han ofta vill påskina, dessutom brusar...

Recension av The Big Lebowski - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer
Diskussioner om The Big Lebowski  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Big Lebowski (1134 st)
StaffanE71 (Anmäl)   25/12 2017
Man ler ju konstant! Underbar! Solklar 5'a.
_Alice_ (Anmäl)   17/4 2017
Tråkig, intetsägande och seg
Fiskjävel (Anmäl)   26/9 2016
En härlig film som går emot det typiska hollywoodberättandet. Skådespelarna övertygar och humorn känns genial. Tappar tempo och fokus i vissa delar av filmen, betyget blir trots det högt. 4.
falusebbe (Anmäl)   19/6 2016
En av mina absoluta favoritkomedier. Känns mer eller mindre klockren.
wasteoftime (Anmäl)   27/5 2016
Det här är ju absolut en av de skönaste filmerna som finns. Tyvärr är den inte lika bra som den är skön, men för den delen betyder det ju inte att den är dålig, inte ens nästan - det är faktiskt väldigt bra, men den är ju störtskön, för att citera Baloo. Hela den ledande trion är ju perfekt castad - och många av de mindre rollerna likaså. Inte minst John Turturro. Soundtracket är mestadels väldigt bra, och det finns många scener som roar, men jag tycker ändå att det saknas något - en udd, jag vet inte exakt, det är svårt att sätta fingret på. Nu är ju betyg tre inget att skämmas över - men kulten kring den här filmen är större än vad filmen är bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Big Lebowski