The Big Lebowski

Originaltitel: The Big Lebowski
Regissör:Joel Coen
Utgivningsår:1998

Om The Big Lebowski:

Jeffrey "The Dude" Lebowski är en slacker som helst går klädd i tofflor och bermudashorts, spelar bowling och dricker White Russian. En dag får han besök av två torpeder som kräver att hans fru ska betala vad hon är skyldig olika individer. The Dude förstår ingenting, han har varken pengar eller fru. Men torpederna låter sig inte övertygas utan pissar på hans matta och går. The Dude inser att han tagits för en annan och letar reda på rätt Lebowski för att kräva tillbaka mattan.

Titel: Burn After Reading
Regissör: Joel Coen
År: 1996
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Fargo

Jeff Bridges, John Goodman, Steve Buscemi, David Huddleston, Julianne Moore, Tara Reid, Philip Seymour Hoffman, Sam Elliott, Ben Gazzara, Peter Stormare, Torsten Voges, Flea, John Turturro, Jon Polito, David Thewlis, Jack Kehler, Christian Clemenson

Ethan Coen, Joel Coen

Komedi, Kriminalare

USA, Storbritannien

Recension The Big Lebowski

- BroderHibiskus sätter betyg 5 och skriver:
Jeffrey Lebowski (Jeff Bridges) är mannen som gav spritdrinken White Russian ett ansikte i denna råcoola film av bröderna Coen. Jeffrey Lebowski är en riktig kille som inte gör mycket annat än att röka marijuana, dricka White Russian och spela bowling med sina två minst sagt speciella polare. Den ena, Walter Sobchak (John Goodman), är en gammal Vietnam-veteran, som han ofta vill påskina, dessutom brusar...

Recension av The Big Lebowski - Läs hela!

Med i listor: Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Komisk mix, Kriminalare Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer
Diskussioner om The Big Lebowski  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Big Lebowski (1141 st)
Necro951 (Anmäl)   21:58 26/1
helt klockren film, klart en av dom bättre komedierna. älskar walters attityd och hans idiotiska drag.... klar 5a i min bok och min flickväns
sawa (Anmäl)   13:51 10/1
Den går att se, och se om, men är ganska tramsig, precis som många av bröderna Coens verk.
sodomiten (Anmäl)   00:50 6/1
Jeff bridges och John Goodman är jävligt bra skådespelare men den här filmen är bara trams.
LadyFlanders (Anmäl)   14:54 5/1
Fattade ingenting när den var ny (grabbfilm), älskar den idag.
Nalleman (Anmäl)   11:27 4/1
Kort och gott: Bra!