The Bourne Identity

Originaltitel: The Bourne Identity
Regissör:Doug Liman
Utgivningsår:2002

Om The Bourne Identity:

Handlar om en man som räddas från en säker död utanför den franska kusten av en fiskebåt. Han återhämtar sig, men snart står det klart att han har drabbats av total minnesförlust. Hans kunskaper, fysik och kunskap i flera språk tyder tyder dock på ett farligt förflutet. Nu börjar hans jakt efter på sin identitet och sanningen. Till sin hjälp har han den hemlighetsfulla Marie och snart inser han att de jagas av lönnmördare.

Titel: The Bourne Supremacy
Regissör: Phillip Noyce
År: 2010
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Salt

Matt Damon, Franka Potente, Chris Cooper, Clive Owen, Brian Cox, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Gabriel Mann, Walton Goggins, Josh Hamilton, Julia Stiles, Orso Maria Guerrini, Tim Dutton, Denis Braccini, Nicky Naudé, David Selburg, Demetri Goritsas

Tony Gilroy, W Blake Herron

Action, Thriller, Äventyr, Mysterium

USA, Tyskland, Tjeckien

Recension The Bourne Identity

- entalpi sätter betyg 3 och skriver:
Den andra filmatiseringen av Robert Ludlum's bok "The Bourne Identity" (svensk boktitel; "Identitet Kain") börjar lovande jämfört med andra spion och agentfilmer. Matt Damon spelar en man som blir hittad medvetslös och skjuten i Medelhavet av några fiskare. De tar upp honom och räddar därigenom livet på honom. När huvudpersonen vaknar upp vet han inte vem han är, vad han heter, men besitter de...

Recension av The Bourne Identity - Läs hela!

Med i listor: Robert Ludlum, Tenderhooligans biljaktsorgie
Diskussioner om The Bourne Identity  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Bourne Identity (712 st)
Sarakin76 (Anmäl)   13:58 7/5
Starter riktig bra men er litt for ujevn for å få femmeren, men +4 blir det.
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/10 2016
Bättre än originalet! Svag 5:a.
Robkiller (Anmäl)   21/8 2016
Helt ok agentaction, även om det känns väldigt tamt om man jämför med de brittiska motsvarigheterna... håller intresset uppe utan att ta sig riktigt...
best_jeppe (Anmäl)   23/7 2016
Har precis börjat titta om Bourne-filmerna (inte legacy) inför fjärde filmen som jag ska se om 1 vecka och har såklart börjat med denna och den är faktiskt mycket bättre än vad jag minns att den var. Jag vet inte men jag gillar den här "stilen" på film mycket bättre än vad vi har nu rent generellt. Jag vet att när jag satte betyget för 13 år sedan så tyckte jag att det var en 3a men nu är det en solklar 4a. Spännande, bra skådespel, intressanta karaktärer och bra action. Gillade den skarpt. Detta gör mig ännu mer pepp att se om de andra 2 filmerna.
Strongbow (Anmäl)   21/1 2016
Nja, har väl inte åldrats med värdighet direkt. Knappt godkänd svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Bourne Identity