Betyg idag: 1 319 Besökare idag: 5 162

Originaltitel: The Breadwinner
Regissör:Nora Twomey
Utgivningsår:2017

Om Den osynliga flickan:

Det är tidigt 2000-tal i Afghanistan och en före detta lärare blir arresterad av talibanerna. Hans unga dotter utger sig för att vara pojke för att försörja sin familj medan hon försöker hitta ett sätt att få ut sin pappa ur fängelset.

Saara Chaudry (röst), Soma Chhaya (röst), Noorin Gulamgaus (röst), Laara Sadiq (röst), Ali Badshah (röst), Shaista Latif (röst)

Anita Doron

Drama, Animerad

Irland, Kanada, Luxemburg
Diskussioner om Den osynliga flickan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Den osynliga flickan (5 st)
malin93 (Anmäl)   20:45 1/11
Inte riktigt lika bra som Secret of Kells eller Song of the Sea, skapade av samma studio. Även om det är en bra historia, så blir jag inte berörd på samma sätt som de två andra filmerna. Filmen är otroligt vacker och har en del av det drömska berättandet, samtidigt som den är baserad på hur det verkligen var i Afghanistan. Rekommenderas, särskilt för den som är intresserad av flickors villkor i olika länder.
zeke_karlsson (Anmäl)   12:35 28/10
Bland det bästa jag sett! Filmens miljöer är tecknade med hjälp av minnen från människor som bodde i Afghanistan innan kriget bröt ut. Eftersom fotografering var förbjuden så finns det inte mycket källmaterial att utgå från förutom nyare fotografier tagna av miltär osv. Att unga flickor klädde ut sig till pojkar förekom ofta också i verkligheten. Allt som allt så verkar filmen vara en realistisk skildring utifrån befolkningens perspektiv och animation passar mycket bra in och möjligör en chans att återskapa miljöer och berättelser som annars hade vart svårt att visa.
myslas (Anmäl)   20:48 16/8
En väldigt engagerande historia och väl värd sin nominering till Oscar. Den lilla reservationen jag har är att det inte är en Afghansk produktion och att det är svårt att veta hur mycket som är gjort från ett västerländskt perspektiv av landet.
HerrNenne (Anmäl)   02:24 16/4
Jag önskar det var fantasy.
atroxa (Anmäl)   21:08 28/2
Skulle kunna vara baserad på Osama (2003).