Brännmärkt

Originaltitel: The Burning
Regissör:Tony Maylam
Utgivningsår:1981

Om Brännmärkt:

Om några ungdomar på ett sommarläger och en galen vaktmästare som har hämnd i sinnet.

Titel: Fredagen den 13:e
År: 1981
Genre: Skräck
Fredagen den 13:e del 2
Titel: Torso
Originaltitel: I corpi presentano tracce di violenza carnale
Regissör: Sergio Martino
År: 1973
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Torso
Titel: Huset på kyrkogården
Originaltitel: Quella villa accanto al cimitero
Regissör: Lucio Fulci
År: 1981
Genre: Skräck
Huset på kyrkogården

Leah Ayres, Brian Matthews, Brian Backer, Holly Hunter, Jason Alexander, Larry Joshua, Ned Eisenberg, Carrick Glenn, Carolyn Houlihan, Fisher Stevens, Lou David, Shelley Bruce, Sarah Chodoff, Bonnie Deroski, Kevi Kendall

Harvey Weinstein, Tony Maylam, Brad Grey, Peter Lawrence

Skräck

USA, Hongkong, Kanada
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Slasher-filmer från 80-talet, Video nasties
Diskussioner om Brännmärkt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brännmärkt (93 st)
sven_usling (Anmäl)   16:38 28/2
Klart bättre än fredagen den 13:e filmerna, vilket i sig inte säger särskilt mycket. Rätt fåniga och dåligt klippta dödsscener men annars rätt underhållande. Det roligaste med filmen är ju annars att se Jason Alexander, Holly Hunter och Fisher Stevens göra sina filmdebuter.
KyLLo (Anmäl)   11/7 2018
En dålig och tråkig 80-talsslasher. Det hettar till lite i inledningen för att sedan bara bli sämre ju längre den lider, både till handlingen och det tekniska. I grunden är det som en förutsägbar och småtråkig lägerfilm. Hämnaren har en bakgrund, men ingen personlighet såsom Jason, Myers osv. Uppbyggnaden av skräcken är under genomsnittet. Ett problem är bristande sammanhang, och en förklaring kan vara att de stulit enskilda scener från andra filmer. Skräckscenerna är fula, och de har nog inte ens brytt sig. När det hettar till är kameravinklarna irriterande och klippningen ännu mer irriterande. Underhållningsvärdet är praktiskt taget obefintligt. För att vara förutsägbar lyckas den ändå vara ovanligt ologisk. En sån sak som att de sover utspridda under bar himmel. Ingen känns sympatisk, vilket försämrar inlevelsen. Enligt IMDb krävdes det fem personer för att skriva story och manus till den här. Men som talspråket lyder: Ju fler kockar, desto sämre soppa. Det som är positivt är tempot (inte för högt), bortsett från skräckscenerna, och att fotot inte är nattsvart, utan att man kan se ansikten. Lite fräckt med orgelmusiken, även om den överutnyttjas i slutet. Se hellre skräckklassiker istället för en sån här tråkig och ogenomtänkt film. Eller varför inte en skräckkomedi, så får ni åtminstone lite mer underhållning.
Robkiller (Anmäl)   7/6 2018
80-tals slasher som trots risiga skådespelare och en anonym mördare med häcksax fungerar rätt så bra.
Raimo_1985 (Anmäl)   19/4 2018
Andra titten på bara ett år!: Fyran står fast.
kattsand (Anmäl)   3/2 2018
Bara jag som trodde titeln syftade på könssjukdom? Bra slasher hursom!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brännmärkt