The Cat Returns

Originaltitel: Neko no ongaeshi
Regissör:Hiroyuki Morita
Utgivningsår:2002

Om The Cat Returns:

Haru är en helt vanlig 17-årig tjej. Hon är en sådan tjej som kastar sig rakt in i saker utan att tänka sig för. En dag räddar hon livet på en katt men det visar sig att detta är ingen vanlig katt utan en prins från Katternas Värld. Efter att självaste Kattkungen kommer för att tacka henne för hennes hjältedåd börjar mycket underliga saker hända runt omkring Haru... En fristående uppföljare till Whisper of the Heart.

Titel: Om du lyssnar noga
Regissör: Isao Takahata
År: 1994
Genre: Komedi, Fantasy, Anime
Pompoko

Youko Honna (röst), Chizuru Ikewaki (röst), Yoshihiko Hakamada (röst), Aki Maeda (röst), Kumiko Okae (röst), Tetsurô Tanba (röst), Tetsu Watanabe (röst), Takayuki Yamada (röst)

Aoi Hiiragi

Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Anime

Japan
Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Studio Ghibli
Diskussioner om The Cat Returns  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Cat Returns (168 st)
Haenskii (Anmäl)   21:05 7/4
En av de roligaste filmer jag har sett på länge. Verkligen något för kattälskare.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
F-M-J (Anmäl)   10/2 2015
Fantasifull barnfilm med Studio Ghiblis mysiga prägel på skapelsen. Egentligen är filmen lite av en bagatell, men det gör ingenting då handlingen ändå är tydlig och man får möta massor med sköna karaktärer i sann Ghibli anda. Däremot är det inget av det vassaste som kommit ur produktionsbolaget, men absolut en sevärd film om man tycker om filmer i stil med denna.
peu-depeu (Anmäl)   4/1 2015
Känns som en ganska vanlig idé för en barnfilm, att någon upptäcker en "hemlig värld" och att det uppstår någon slags komplikation där. Den här var dock inte särskilt mer än så, tyckte inte att den gav något mer än vad man räknat med när man föreställer sig en kattstad. Den tjocka katten var en trevlig karaktär, utan honom hade det nog blivit en tvåa som betyg.
MaxMackan (Anmäl)   8/7 2014
Rätt svag film som känns väldigt lat och slarvig för att vara Ghibli. Den är skriven barnsligt istället för att vara skriven för barn och underskattar därför sin publik. Manuset är överförenklat och används för att lösa saker för karaktärerna, istället för att karaktärerna för lösa det på egen hand i filmens eget universum. Animeringen känns inte lika detaljerad som man är van vid. Trots det är det underhållande, mysigt och tillräckligt bra för medelbetyg men det är knappt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Cat Returns