Betyg idag: 1 212 Besökare idag: 5 619

Originaltitel: The Celluloid Closet
Regissör:Rob Epstein, Jeffrey Friedman
Utgivningsår:1995

Om The Celluloid Closet:

Dokumentär om skildringen av homosexualitet i Hollywoodfilm genom filmens historia.

Titel: Fabulous! The Story of Queer Cinema
Originaltitel: Fabulous! The Story of Queer Cinema
Regissör: Lisa Ades, Lesli Klainberg
År: 2006
Fabulous! The Story of Queer Cinema
Titel: Homosexuell – vem är det?
Originaltitel: Word is Out
Regissör: Nancy Adair, Andrew Brown, Rob Epstein
År: 1977
Homosexuell – vem är det?
Titel: Jag är min egen Dolly Parton
Spellbound

Rob Epstein, Jeffrey Friedman

Dokumentär

Frankrike, Storbritannien, Tyskland, USA
Diskussioner om The Celluloid Closet  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Celluloid Closet (20 st)
AlbinWesley (Anmäl)   22/10 2012
Ämnet är ju förstås relevant och så men som dokumentär tycker jag inte att det är någon egentlig höjdare. Väldigt ensidig och inte särskilt djupgående alls. Men ändå många trevliga filmexempel och som sagt intressant ämne, som gör upplevelsen av att se behaglig. Bra så.
KimEkberg (Anmäl)   12/8 2012
ja men spännande intressant, roligt att få se gamla arkivklipp. men jag tycker inte att ämnet behandlas på ett tillräckligt initierat vis, utan mest blir till kuriositet. jag hade gärna sett lite mer analys, istället för exempel efter exempel. men det gör ju tittningen mindre utmattande kanske.
The Jack (Anmäl)   20/4 2012
Ett intressant ämne räcker inte. Den har en väldigt slentrianmässig och ointressant form, och är alldeles för smörig. Det finns förstås en viss behållning i vissa personer och filmklipp, men det räcker inte.
Lilla prinsen (Anmäl)   19/4 2012
Sliskig musik och en egentligen inte tillräckligt välgjord dokumentär med inte tillräckligt genomarbetade idéer. Ändå intressant men framförallt har den mängder av sköna klipp som gör en glad och ledsen.
Zipper (Anmäl)   19/10 2011
Intressant och tankeväckande. Borde uppdateras eftersom saker och ting både utvecklats och stått stilla.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Celluloid Closet