The Corporation

Originaltitel: The Corporation
Regissör:Jennifer Abbott, Mark Achbar
Utgivningsår:2003

Om The Corporation:

En film i dokumentär stil som studerar storföretagens handlingar och roll i världen ur en kritisk synvinkel. Genom intervjuer och fallstudier presenteras en djupgående studie av hur storföretagen egentligen agerar.

Titel: Inside Job

Joel Bakan, Harold Crooks

Dokumentär

Kanada
Med i listor: Dokumentär Top 50, Stockholm XV Collage
Diskussioner om The Corporation  (1 diskussioner)
Kommentarer om The Corporation (123 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Viktig dokumentär
Ima_Tree (Anmäl)   14/6 2015
Kalla det vinklat och propaganda och allt det där, visst, men det går inte att blunda för hur omoraliska stora företag har blivit och hur mycket världen får lida för det. Endast bojkott räcker inte.
JeremyClarkson (Anmäl)   16/11 2014
Totalt förvirrad statssocialistisk propaganda. Hela filmen går ut på att göra en stor en stor grej av att korporationer saknar känslor och enbart drivs av ett vinstintresse. Wow, vilken nyhet! Not. Alla som har en hjärna inne huvudet fattade redan att så är fallet. Inte ens de mest hardcore förespråkarna för kapitalism förnekar att så är fallet, vilket vi också får se exempel på när personer som Milton Friedman kommer till tals i filmen. Filmen försöker problematisera kring det här utan att påvisa vad som faktiskt är problemet. De försöker till exempel först få det till att korporationernas fabriker i u-länderna är något slags stort problem, för att i nästa andetag säga att när korporationerna startar upp fabriker i u-länder så ses de som en räddare i nöden av den svältande befolkningen och att dessa fabriker höjer levnadsstandarden i dessa länder. Sedan försöker de få det till att det är ett problem att, när levnadsstandarden har höjts tillräckligt mycket och lönerna har höjts så pass mycket så att fabrikerna inte är lönsamma längre, så flyttas fabrikerna till nästa land och höjer levnadsstandarden där istället. Vad är problemet? Om ens verksamhet inte längre är lönsam måste man ju göra förändringar. Och i slutet kommer de med den statssocialistiska klyschan att staten kan man påverka, men det kan man inte med företag. För he***te! Sluta köpa dessa företagens varor och tjänster om du inte gillar det dom gör. Statens verksamheter däremot finansieras genom skatt, och skatten kan du inte komma undan.
best_jeppe (Anmäl)   19/5 2012
Alla borde se den här för att börja ifrågasätta kapitalismen. I synnerhet att ifrågasätta reklam och dess påverkan på barn osv. Helt vrickat att de själva erkänner vad de använder för taktiker. Världen är bra rutten. En stabil 5a. Som sagt en film alla borde se oavsett om de håller med eller inte.
mrHL (Anmäl)   28/9 2011
Det här försöket till dokumentärfilm var ungefär lika objektiv och trovärdig som ett av Josef Goebbels Nürnbergtal anno 1933, även Stalin hade varit ett mer passande exempel. Förutom det, var filmen på tok för lång och inte speciellt engagerande. Nej försök igen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Corporation