The Crying Game

Originaltitel: The Crying Game
Regissör:Neil Jordan
Utgivningsår:1992

Om The Crying Game:

En brittisk soldat på permission tillfångatas av IRA. En av hans fångvaktare fattar sympati för soldaten och förmår inte döda honom.

Titel: Dödlig terror
Regissör: Don Sharp
År: 1975
Genre: Drama, Action, Thriller
Hennessy - Hänsynslös hämnare

Stephen Rea, Miranda Richardson, Jaye Davidson, Jim Broadbent, Forest Whitaker, Adrian Dunbar, Breffni McKenna, Joe Savino, Birdy Sweeney, Andrée Bernard, Ralph Brown, Tony Slattery, Jack Carr

Neil Jordan

Kriminalare, Romantik, Thriller

Japan, Storbritannien
Med i listor: Den nordirländska konflikten
Diskussioner om The Crying Game  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Crying Game (80 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Björkman (Anmäl)   6/7 2015
Välspelad och trovärdig. Även om man inte hört nåt innan om denna film så borde man dock lista ut den stora "överraskningen" innan den uppdagas för huvudkaraktären. Ganska speciell film på många sätt. Störst minus är väl att jag hade gärna sett att den inledande delen av filmen var lite längre. Sevärd. Stark trea.
Astrojacob (Anmäl)   26/2 2015
Tyckte den var utsökt med underbar känsla och starkt agerande av Rea, fram till twisten, då toppade den givetvis o låg stabilt på en Femma. Både kultrulle och klassiker idag. Inte ofta man vill att filmen skall hålla på en timma till.
Krille80 (Anmäl)   18/11 2014
En originell film som börjar som en thriller men som förvandlas på ett oväntat sätt till en intensiv och minst sagt ironisk(ni som sett den vet vad jag pratar om) kärlekshistoria. Lysande spel av Rea, Richardson och Whitmore. En unik och förförisk film som blev nominerad till 5 Oscars och vann välförtjänt för bästa manus. 4-
#54 (Anmäl)   14/2 2014
Filmens positiva sidor väger upp dess negativa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Crying Game