The Damned United

Originaltitel: The Damned United
Regissör:Tom Hooper
Utgivningsår:2009

Om The Damned United:

Brian Clough tar över det ledande engelska fotbollslaget Leeds United och han ogillar spelarnas fula spel - och det skapar problem. Glimtar av hans tidigare karriär förklarar hans fientlighet till den före detta managern Don Revie och hur mycket han saknar sin förre partner Peter Taylor som var lojal och stannade hos Brighton & Hove Albion.

Titel: Moneyball
Originaltitel: United
Regissör: James Strong
År: 2011
United

Michael Sheen, Timothy Spall, Colm Meaney, Jim Broadbent, Maurice Roëves, Henry Goodman, Elizabeth Carling, Oliver Stokes, Ryan Day, Isabella Eades-Jones, Gillian Waugh, Stephen Graham, Peter McDonald (I), Joe Dempsie, Brian McCardie

Peter Morgan (I)

Drama, Komedi, Biografi

Storbritannien, USA
Med i listor: Fotboll
Diskussioner om The Damned United  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Damned United (73 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Roswall (Anmäl)   26/6 2017
Trevlig och fascinerande fotbollsfilm och personporträtt. Kunde varit mer fotboll för min del. Jag trivs bra i den här typen av film vilket påverkar betyget.
Sebbe87 (Anmäl)   27/8 2016
Härlig och riktigt stark biografi som lyckas med att skapa en kombination mellan nostalgi och ett bra drama. Filmen lyckas med att skapa tidsandan från 60- och 70-tal och man kan förvänta sig ett skönt urval av gamla fotbollsklipp. Michael Sheen lyser i sin roll som Brian Clough och skapar tillsammans med Timothy Spall ett mycket fint samspel.
amotherscrime (Anmäl)   14/4 2015
En riktigt härlig och välgjord fotbolls-film. Förmodligen den enda som kan uppskattas av någon som inte är alls fotbollsintresserad. För övrigt en helt magnifik historia som jag gärna hade sett längre av. Hade gärna sett hans tid i Nottingham t.ex. där han tyvärr slog mitt älskade Malmö FF i Europacup-finalen. Men hade varit fantastiskt att se ändå. Synd att det tog slut. Även om jag förstår att det var fokus kring Leeds. Mycket väl skriven, väl spelad och snygg. En mycket stark trea. Nästan så att den når upp till 4a.
Krille80 (Anmäl)   8/1 2015
En bra film med underbara skådespelare som Michael Sheen, Jim Broadbent, Timothy Spall och Colm Meaney. Tidsandan har man fångat på ett härligt sätt och förutom att man får en bra och intressant historia om en fascinerande människa så glimmrar det till här och där med scener som lyfter filmen lite extra. 4-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Damned United
Se filmen