The Death of Stalin

Originaltitel: The Death of Stalin
Regissör:Armando Iannucci
Utgivningsår:2017

Om The Death of Stalin:

När Stalin plötsligt faller ned död utbryter kalabalik, men snart börjar maktkampen på allvar mellan Beria, Chrustjev och General Zhukov.

Titel: Diktatorn
Originaltitel: The Great Dictator
Regissör: Charles Chaplin
År: 1940
Genre: Komedi
Diktatorn
Titel: Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben
Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1964
Genre: Drama, Komedi
Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Adrian McLoughlin, Steve Buscemi, Simon Russell Beale, Paddy Considine, Rupert Friend, Jason Isaacs, Olga Kurylenko, Jeffrey Tambor, Michael Palin, Andrea Riseborough, Dermot Crowley, Paul Chahidi, Paul Whitehouse, Richard Brake

Armando Iannucci, Ian Martin, David Schneider

Komedi

Belgien, Frankrike, Storbritannien
Diskussioner om The Death of Stalin  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Death of Stalin (22 st)
snubbel (Anmäl)   15:01 21/6
Kul första fem minuterna men att dra ett skämt och bara samma skämt resterande två timmar blir bara platt fall.
mammene (Anmäl)   20:03 8/6
Bra som en lättsam historielektion men blev lite för tröttsamma skämt i längden.
Sture Stenhög (Anmäl)   01:36 8/6
Att göra en satirisk version av den här historien behöver inte alls vara en dålig idé, och den här filmen är ganska okej rakt igenom. Den är lite småkul överlag, men tyvärr blir det aldrig mer än så. Det känns som att man fattar humorn ganska omgående, och det blir lite tjatigt efter ett tag. Steve Buscemi är dock bra, och filmen väcker ett intresse för det verkliga händelseförloppet. Jag önskar väl bara att den hade varit intressantare att faktiskt se, nu nickade jag t.o.m. till några gånger
Muhammed (Anmäl)   16:33 1/5
Vad vill man egenrtligen med den här filmen? Är det dokuentärt inslag, satir eller? Svårt att skratta när det inte är kristallklar humor utan mischmasch.
JD (Anmäl)   12:24 29/4
Det satiriska och ironiska lämnar en dålig smak i munnen med tanke på vad som skildras. Men å andra sidan: om dessa hemskheter, denna tragik och mänskliga ynkedom hade skildrats med högstämt patos a la traditionell kostymfilm hade det kanske inte varit så mycket bättre. Efter filmen sitter man nästan och kippar efter luft, demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Death of Stalin