The Debussy Film

Originaltitel: The Debussy Film
Regissör:Ken Russell
Utgivningsår:1965

Om The Debussy Film:

Film om en filmatisering av den franske kompositören Claude Debussys (1862 - 1918) levnadsöde som framför allt fokuserar på kvinnorna i hans liv; Gaby, Lily och madame Bardac.

Oliver Reed, Vladek Sheybal, Annette Robertson, Iza Teller, Vernon Dobtcheff, Victoria Russell, Stephanie Randall, Penny Service, Jane Lumb, Verity Edmett

Melvyn Bragg, Ken Russell

Drama

Storbritannien
Med i listor: Riktiga musiker
Diskussioner om The Debussy Film  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Debussy Film (2 st)
Daniel Mott (Anmäl)   30/3 2009
Fungerande gimmick.
goeran (Anmäl)   17/12 2008
Intressant uppläggning att göra denna biopic som en film om en filminspelning; vilket innebär att exvis Oliver Reed hela tiden växlar mellan att vara Debussy och skådespelaren som spelar Debussy. Däremot tycker väl jag att filmen borde ha handlat något mera om Debussys musik och kanske lite mindre om hans privatliv.Vladek Sheybal är ett riktigt fynd i dubbelrollen som Pierre Louis respektive filmregissören. En lustig detalj är Sheykals enanstående porträttlikhet med Putin; när han talar engelska med östeuropeisk brytning kan man nästan tro att det är Putin som man ser i aktion.