The Devil's Backbone

Regissör:Guillermo del Toro
Utgivningsår:2001
Antal betyg:1945 betyg

Om The Devil's Backbone:

En spökhistoria som utspelar sig under spanska inbördeskriget. Föräldralöse Carlos anländer till ett barnhem mitt ute i öknen. En odetonerad bomb har borrat sig ner på innergården och vittnar om farorna ute i landet. Men Carlos märker snart att även barnhemmet döljer sina hemligheter. En pojke är försvunnen och de andra barnen viskar om ´den som suckar´.
Se filmen på CDON

Regissör: Guillermo del Toro
År: 1993
Genre: Drama, Skräck, Mysterium
Cronos

Marisa Paredes, Eduardo Noriega, Federico Luppi, Fernando Tielve, Irene Visedo, Iñigo Garcés, José Mauel Lorenzo, Francisco Maes

Guillermo del Toro, Antonio Trashorras, David Muñoz

Drama, Skräck, Fantasy, Mysterium

Djävulens ryggrad

Mexiko, Spanien

Recension The Devil's Backbone

- billybob sätter betyg 4 och skriver:
Föräldralöse Carlos anländer till ett barnhem mitt ute i öknen. En odetonerad bomb har borrat sig ner på innergården och vittnar om farorna ute i landet. Men Carlos märker snart att även barnhemmet döljer sina hemligheter. En pojke är försvunnen och de andra barnen viskar om ´den som suckar´. Mexikanske del Toro (Cronos, Mimic) blandar kalla kårar med en vemodig skildring av ensamhet i krigets skugga.....

Recension av The Devil's Backbone - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2002
Diskussioner om The Devil's Backbone  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Devil's Backbone (176 st)
mazquara (Anmäl)   29/3 2018
har svårt för del toros filmer, de är så gammaldags och melodramatiska, känns som han föddes i fel decennium
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Solidus (Anmäl)   20/8 2017
Välspelat från både de stora och de små skådespelarna och del Toro skapar atmosfär i sin spökhistoria. Dock så känns det att detta är en uppvärmning inför andra liknande filmer som ska komma senare som t.ex. "Barnhemmet" och "Pans labyrint" och som gör jobbet bättre.
martin eden (Anmäl)   20/8 2017
[rek. 4] Fullkomligt lysande spökhistoria! Fotot och atmosfären är underbar och jag tycker del Toro lyckas fånga barnens oskuldsfullhet och fina relationer. Påminner på många sätt om PANS LABYRINT och detta är verkligen ett verk gjort av en sann visionär och storslagen berättare. Mycket mycket bra!! 4.
Dele (Anmäl)   11/8 2017
Välgjord, snygg och stundtals engagerande. Personligen hade fokus gärna fått vara på relationerna karaktärerna emellan och den övernaturliga delen utelämnats. Stark betygstrea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Devil's Backbone