The Double

Originaltitel: The Double
Regissör:Richard Ayoade
Utgivningsår:2013

Om The Double:

Simon James är en medioker men vänlig kontorsarbetare som drivs till vansinne när han upptäcker att han har en dubbelgångare.

Titel: Enemy
Originaltitel: Nuovomondo
Regissör: Emanuele Crialese
År: 2006
Den nya världen

Jesse Eisenberg, Mia Wasikowska, Wallace Shawn, Yasmin Paige, Noah Taylor, James Fox, Cathy Moriarty, Phyllis Somerville, Gabrielle Downey, Jon Korkes, Craig Roberts, Kobna Holdbrook-Smith, Susan Blommaert, Chris O'Dowd, Sally Hawkins, Paddy Considine

Richard Ayoade, Avi Korine

Drama, Komedi, Thriller

Storbritannien

Recension The Double

- ehansi sätter betyg 4 och skriver:
I denna psykologiska film möter vi James som sakta ser sitt liv tas över av sin egen dubbelgångare. Regissören Richard Ayoade tar sig an den över hundra år gamla boken med samma titel och bjuder in oss till en mörk och experimentell värld där frågor om den egna existensen sätts i fokus. Simon James är en ensam man som i sju år arbetat på samma kontor. Osynlig för såväl chefen som sitt kärleksintresse...

Recension av The Double - Läs hela!

Diskussioner om The Double  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Double (46 st)
Ghostface (Anmäl)   1/11 2018
Det fanns inte mycket eget i den här filmen.
KyLLo (Anmäl)   1/8 2018
Knasig, med fina färger och mysig ljussättning. Vissa scener är bra och intressanta, men filmen är ojämn och dialoger bristfälliga. Så har jag svårt för Jesse Eisenberg i huvudrollen (ännu svårare för två). En svag trea.
Biberkolben (Anmäl)   4/4 2017
Vilken fantastisk film! Mörk, vansinnig, svinrolig, välspelad och estetiskt tilltalande. På ett personligt plan berörde den mig oerhört djupt. År 2014 skrev jag en universitetsuppsats om just ämnet dubbelgångare, och mycket av det jag skrev om tas upp här. Hur fan jag kunde missa den här filmen då förstår jag inte? En resa in i en missanpassad människas psyke, alternativt en ond dröm. Verklighetsflykt kontra anpassning till samhället. Hjärnan gick på högvarv hela filmen igenom. På tal om drömmar: Jag drömde något så sinnessjukt inatt. Extremt "fysiska" drömmar där jag oftast bara var en åskådare, oförmögen att interagera. Jag skyller givetvis på den här filmen. Jag känner mig fortfarande skitglad och upprymd trots att det var igår jag såg den. Helt klart det bästa jag sett på väldigt, väldigt länge. Högsta betyg! P.S. Underbar musik också, och Jesse Eisenberg har nog aldrig varit bättre.
MetalJukebox (Anmäl)   19/3 2017
Underbar estetik och känsla. En positiv överraskning.
Tolkemolkemoli (Anmäl)   10/3 2017
Ett litet mästerverk.