The Duke of Burgundy

Originaltitel: The Duke of Burgundy
Regissör:Peter Strickland
Utgivningsår:2014

Om The Duke of Burgundy:

Berättelsen om den intima relationen mellan den förmögna kvinnan Cynthia och hennes nyanställda hushållerska Evelyn.

Titel: Persona
Regissör: David Lynch
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Mulholland Drive

Sidse Babett Knudsen, Chiara D'Anna, Monica Swinn, Eugenia Caruso, Fatma Mohamed, Eszter Tompa, Kata Bartsch, Zita Kraszkó

Peter Strickland

Drama

Storbritannien
Diskussioner om The Duke of Burgundy  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Duke of Burgundy (15 st)
lekke (Anmäl)   17/1 2016
Überestetiska Strickland fortsätter att imponera efter "Berberian Sound Studio"! Detta var också ett intressant drama med långsamt tempo om sexuella rollspel och gränsdragningar. Det enda som kanske inte var helt klockrent alltid var de två huvudrollerna, men det kan man svälja. Svag 4:a.
fredagsfil (Anmäl)   8/12 2015
Psykologiskt relationsdrama i en film med bara kvinnor och väldigt snyggt foto. Kommer inte riktigt ända fram.
Kajanus (Anmäl)   4/12 2015
Ambitiös och sensuell, dock med en bitter eftersmak. Stricklands intentioner skapar underlag för debatt såväl som eftertanke. Den får en tumme upp för sin poäng och kreativa idé, men en tumme ner på grund av brister i det narrativa. Fotot är dock lysande på sina ställen.
mylar (Anmäl)   20/11 2015
Får en fyra för goda intentioner och för att män saknas i filmen utan att det märks. Hade jag inte läst det i förväg skulle jag inte ha tänkt på det. Betyget är åt det svagare hållet för att det är ett relationsdrama där psykologin i relationen inte riktigt framgår. Det skulle ha höjt filmen, som i övrigt är bra och inte alls långtråkig. Jag gillar hur maktförhållandet växlar fram och tillbaka, men tappar intresset i scener där symboliken blir alltför konstinriktad.
blackcurrant (Anmäl)   26/10 2015
Extremt vackert foto, men så förbannat långtråkig så ville bara att filmen skulle vara över.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Duke of Burgundy
Se filmen