The Element of Crime

Originaltitel: Forbrydelsens element
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:1984

Om The Element of Crime:

Fisher, en före detta polis, återvänder till sitt gamla hem någonstans i norra Europa efter en tretton års vistelse i Kairo. Hans före detta mentor och förebild, författare av en bok kallad "The Element of Crime", ber honom lösa en serie mord vilka involverar lottförsäljerskor.

Titel: Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution
Regissör: Claude Chabrol
År: 1990
Genre: Kriminalare, Science Fiction, Mysterium
Dr. M

Lars von Trier, Michael Elphick, Me Me Lai, Esmond Knight, Jerold Wells, János Herskó, Stig Larsson, Preben Lerdorff Rye, Ahmed El Shenawi, Astrid Henning-Jensen, Harry Harper, Roman Moszkowicz

Lars von Trier, Niels Vørsel

Drama, Kriminalare, Thriller, Science Fiction

Danmark

Recension The Element of Crime

- theodor 2 sätter betyg 4 och skriver:
Jag ger filmen en stark fyra. Det är däremot ingen film som rekommenderas för alla men är helt klart sevärd. Filmens svaghet är att viljan att hylla filmhistorien (Fishers viskande röst under hypnosen påminner om film-noir) och tekniska innovationer ibland kommer lite i vägen för själva storyn. Men i övrigt imponerande. I, Theodor2, rekommenderar den här filmen till de som gillar framtidsskildringar...

Recension av The Element of Crime - Läs hela!

Diskussioner om The Element of Crime  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Element of Crime (68 st)
gjoob (Anmäl)   13/8 2016
Jag tyckte mördarhistorien var ganska intressant, men det extremt låga tempot, den muttrande dialogen och monologen och kanske lite för höga konstnärliga ambitioner förstör filmupplevelsen för mig.
#54 (Anmäl)   5/7 2015
Ytan är tillräckligt intressant för att göra innehållet acceptabelt.
Sture Stenhög (Anmäl)   24/8 2014
Innan von Trier gjorde bra grejer, så gjorde han det här. Det känns verkligen som en regissör som vill göra film om de stora frågorna, men inte vet hur man gör och inte har nåt att säga. Fast det där är ju förstås att uttrycka det snällt, jag vill ju vara snäll mot min favoritdansk, men hade det här varit det första jag hade sett av honom så hade jag nog helt enkelt avfärdat honom som en riktig prettosopa. Folk tycks annars uppskatta den visuella stilen, mig tilltalar den inte alls. Jag förlåter förstås von Trier för det här dock, men de här 104 minuterna var olidliga
Ful_fisk (Anmäl)   6/3 2014
Förbannat snygg rakt igenom, men ofattbart trött och kasst manus. Lars von Triers debutfilm ger en fingervisning av att han tio år senare skulle ge oss Riket, men annars finns här bara ett dravel av deckar-klyschor staplade på varandra i ett oändligt töcken av tristess. Den visuella stilen är dock fortfarande lysande, vilket hindrar bottenbetyget.
Gordyal (Anmäl)   30/1 2014
Kanske det snyggaste jag någonsin sett. Men det är liksom så mycket hela tiden. Som att äta världens godaste bakelser; efter ett par stycken så räcker det. Men Lars lassar på bakelse efter bakelse, och hur goda de än må vara så tar det stopp efter ett tag - jag föräter mig på hans bilder. Storyn som sådan är inte så mycket att hänga i granen, och den drömska berättarstilen med repliker i krystat sömngångartempo gör inte det hela bättre. Däremot kul att se kannibalfilmsdrottningen Me Me Lai i ett nytt sammanhang. Redan nu, en halvtimme efter det att filmen tog slut, minns jag den som ganska bra, men den var en pärs att ta sig igenom. Denna gång får efterkänslan gå före den faktiska upplevelsen. Tvåan blir en trea. (7-/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Element of Crime