The Favourite

Originaltitel: The Favourite
Regissör:Giorgos Lanthimos
Utgivningsår:2018

Om The Favourite:

Historien utspelar sig i England under tidigt 1700-tal där drottningen Anne styr med stor hjälp av sin nära väninna Sarah. När den charmerande Abigail blir ny tjänare på slottet uppstår en bitter rivalitet mellan henne och Sarah – om vem som är drottningens favorit.

Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, James Smith, Mark Gatiss, Jennifer White, Carolyn Saint-Pé, LillyRose Stevens, Jenny Rainsford, Liam Fleming, Timothy Innes, Basil Eidenbenz, James Melville, Declan Wyer

Deborah Davis, Tony McNamara

Drama, Komedi, Biografi

Irland, Storbritannien, USA
Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om The Favourite  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Favourite (19 st)
Engravadlax (Anmäl)   23:50 13/2
Det är som att man har klippt ihop en iaf utseendemässigt ganska hyfsad film med en fullständigt urusel sådan. Skådespelarprestationerna är halva tiden helt horribla, andra halvan gångbara. Det finns scener som är rätt välgjorda, samt scener som bygger på dåliga idéer och är bara pretentiösa; Lanthimos ständigt hyllade panoreringar är nästan alltid omotiverade och bidrar ingenting till narrativet (enkla, meningslösa panoreringar verkar f.ö. vara hur man utmärker sig som 'arthouse'-filmskapare idag). Musiken är likaså stundom bra (fastän ofta malplacerad), men mestadels bara olidligt pretentiös. Lanthimos verkar ha funnit en balans mellan substans och pseudoartistiskt trams som förbryllar den bredare hipsterpubliken och drar nytta av dess intellektuella mindervärdeskomplex--eller så kan man se det som ett friskhetstecken att den iaf är bättre än hans senaste två filmer som enbart var outhärdligt pretentiösa och helt utan värde. 4/10.
JD (Anmäl)   23:06 9/2
Oerhört stilsäker och briljant i många enskildheter men delarna bildar inte riktigt någon övertygande helhet. Det blir som ett glapp mellan det distanserade svart humoristiska och det djupare allvar filmen också stundtals når fram till.
QuiNonStultus (Anmäl)   09:58 9/2
Fantastiska rollprestationer, framför allt! Också enormt kul med en film med nästan uteslutande kvinnlig intrig, där män är pajaser.
henrik_a87 (Anmäl)   12:52 7/2
Tippade över till en fyra när jag fick smälta filmen över natten. Ett modernt kostymdrama med både obehag, humor och starka rollprestationer :)
haajen (Anmäl)   11:21 6/2
Stark fyra till denna, superba skådisar, fotot är häpnadsväckande och hela filmen är både tragisk och mycket komisk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Favourite
Se filmen