The Favourite

Originaltitel: The Favourite
Regissör:Giorgos Lanthimos
Utgivningsår:2018

Om The Favourite:

Historien utspelar sig i England under tidigt 1700-tal där drottningen Anne styr med stor hjälp av sin nära väninna Sarah. När den charmerande Abigail blir ny tjänare på slottet uppstår en bitter rivalitet mellan henne och Sarah – om vem som är drottningens favorit.

Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, James Smith, Mark Gatiss, Jennifer White, Carolyn Saint-Pé, LillyRose Stevens, Jenny Rainsford, Liam Fleming, Timothy Innes, Basil Eidenbenz, James Melville, Declan Wyer

Deborah Davis, Tony McNamara

Drama, Komedi, Biografi

Irland, Storbritannien, USA

Recension The Favourite

- AgnesPetter sätter betyg 4 och skriver:
The Favourite är ett historiskt kostymdrama med en tydligt satirisk twist; den är skruvad, komisk, brutal. Maktkampen utspelas mellan tre kvinnor, männen är endast där som spelbrickor eller betjänter. Intrigerna och girigheten som visar människans sämsta och råaste sidor kontrasteras och på så vis förstärks av den sofistikerade settingen i de kungliga gemaken. Samtidigt finns där nåt i den barocka,...

Recension av The Favourite - Läs hela!

Diskussioner om The Favourite  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Favourite (32 st)
Lilla Blåa Mus (Anmäl)   22:47 28/4
Smartare än rolig. Ointressant historia, förvirrande om man inte kan Englands historia utan och innan. Alla karaktärer är mer eller mindre osympatiska, och så kan det ju vara, men det innebär att jag inte bryr mig om vad som händer dem. Som att se en fotbollsmatch mellan två storlag, där man inte håller på något, då spelar det ingen roll hur välspelat det är. Missljuden fyller säkert nån funktion, men mig irriterar de bara. Dråpliga scener och rapp dialog, som jag knappt hinner uppfatta. Visst är det vitaliserande att vända på könsrollerna, om än inte revolutionerande (som det görs här). Som underhållning fungerar den inte alls, iaf inte om man avskyr det manieristiskt teatrala (och älskar långsamma filmer med karaktärsdjup). Extremt överskattat bland kritiker (även dem jag oftast brukar hålla med).
dr_Robert (Anmäl)   22:14 4/3
Min fjärde film av Lanthimos är den första jag gillar även om den är onödigt lång och slutar i ren utmattning. Men regissören har denna gång hittat en miljö där hans excesser hör hemma. Länge är filmen riktigt rolig och särskilt de tre huvudrollsinnehavarna gör utmärkta insatser.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Favourite