The Favourite

Originaltitel: The Favourite
Regissör:Giorgos Lanthimos
Utgivningsår:2018

Om The Favourite:

Historien utspelar sig i England under tidigt 1700-tal där drottningen Anne styr med stor hjälp av sin nära väninna Sarah. När den charmerande Abigail blir ny tjänare på slottet uppstår en bitter rivalitet mellan henne och Sarah – om vem som är drottningens favorit.

Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, James Smith, Mark Gatiss, Jennifer White, Carolyn Saint-Pé, LillyRose Stevens, Jenny Rainsford, Liam Fleming, Timothy Innes, Basil Eidenbenz, James Melville, Declan Wyer

Deborah Davis, Tony McNamara

Drama, Komedi, Biografi

Irland, Storbritannien, USA
Diskussioner om The Favourite  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Favourite (28 st)
dr_Robert (Anmäl)   22:14 4/3
Min fjärde film av Lanthimos är den första jag gillar även om den är onödigt lång och slutar i ren utmattning. Men regissören har denna gång hittat en miljö där hans excesser hör hemma. Länge är filmen riktigt rolig och särskilt de tre huvudrollsinnehavarna gör utmärkta insatser.
Rabieskatten (Anmäl)   09:44 27/2
Den här filmen är på temat maktspel och mobbning som utspelas i en 1700-talsmiljö. Filmen sänks av en viss karaktärs benägenhet att bete sig som en galen vuxenbebis. Det händer även mycket konstigheter under filmens gång. Filmen höjs av fantastiska dräkter, utmärkt miljö, vissa historiska referenser men inte minst det suveräna skådespelet. Det var svårt att betygsätta men det landade på betyget 3.
92axha10 (Anmäl)   21:32 26/2
En så smart och rolig film. Det görs narr av allt möjligt och det är helt hysteriskt.
Barneyk (Anmäl)   11:17 26/2
Makalöst snygg film med fantastiska prestationer ifrån huvudrolls-trion. Underhållande och intressant trots ett makligt tempo filmen igenom, jag gillar verkligen dualiteten hos alla karaktärer och absurditeten går aldrig till överdrift utan känns ändå trovärdig. Jag inser också att jag uppskattar filmen ju mer jag tänker på den och jag gillar verkligen spelet. En ganska stark fyra faktiskt och en av årets bästa filmer.
jlam (Anmäl)   19:02 25/2
Älska miljöerna! Barry Lyndon kunde inte ha gjort det bättre själv. Få kunde ha gjort drottningrollen bättre än oscarsbelönade Colman heller. Historien kommer i andra hand i det här fallet som det blir ibland, inga större problem när stilen, skådisarna och råheten är så här bra. Kul med en slakt av de gamla romantiserade hovskildringarna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Favourite
Se filmen